Kysymyskilpailun voittajan tarinaehdotus



 Moi! 

Kysymyskilpailuun osallistui kuusi henkilöä, ja olen niin iloinen! Kiitos osallistumisesta Bianca di Angelo, Aino, Silja, Oona, Taco ja Ester. 

Mutta kuka voitti? 

Hän on... 

Oona, täysillä pisteillä! Vau, onnea! 

Toteutin parhaani mukaan Oonan ehdottaman tarinan ja nyt saatte lukea sen. Kunnia ideasta kuuluu Oonalle, joten käykää lukemassa osoitteesta https://tarina-akatemia.blogspot.com. hänen omia, ihania tekstejään! 

Itse tarina kertoo maansa kuningattaresta, jolla on vaikea päätös edessään; kenestä hänen seuraajansa? Tarina on päiväkirjamuodossa. Toivottavasti tykkäät!



27. marraskuuta

Voi, mitä tekisin? En halua luovuttaa kruunuani eteenpäin, mutta pakko se kai on.

Olen maani kuningatar, mutta pian valtakauteni on tulossa päätökseensä. Olen jo 80-vuotias, mutta pystyn huolehtimaan valtakunnastani. Sitä ei uskota. Asiaa ei lausuta ääneen, mutta huomaan sen ihmisten eleistä. Minun täytyy valita seuraajani, hallitus on päättänyt niin. Tehtävä on raskas, mutta minun on päätettävä, kuka jatkaa asemassani.

Minulle on annettu kolme vaihtoehtoa, heidän väliltään valitsen. En perustanut koskaan perhettä, joten minulla ei ole lapsia eikä lapsenlapsia. Siksi maani hallitus päätti läheisistäni ehdokkaat.

Eräs vaihtoehdoista on serkkuni tyttärentytär. Hän on oikein mukava vähän alle keski-ikäinen nainen, mutta en ole varma, onko hän sopiva tähän asemaan. Hän on ujo ja herkkä, eikä osaa aina tehdä päätöksiä. Itse olen päättäväinen ja rohkea, ehkä joskus hieman liikaakin. Pelkään, että se on yksi syistä, miksi kansani tahtoo minut pois vallasta.

Toinen vaihtoehtoni on veljeni poika. Hän on jo aikuinen, varmaankin neljäkymmentä, mutta en pidä hänestä. Hän ei kunnioita minua, vaikka olen arvostettu ja johtanut maatani menestyksekkääksi kymmeniä vuosia. Veljenpoikani puhuu minulle kuin ymmärtämättömälle vanhukselle ja kyseenalaistaa julkisesti päätöksiäni. En siedä häntä silmissäni, vaikka näön vuoksi olenkin kohtelias. Hallitukseni todennäköisesti toivoisi hänet valtaan, mutten aio suostua.

Kukako on kolmas vaihtoehtoni? Hän on oma kummilapseni, oikein viehättävä nuori nainen. Hän ei ole ehtinyt vielä kolmenkymmenenkään vuoden ikäiseksi, mutta on vastuullinen ja kohtelias. Mielestäni hän sopisi parhaiten näistä kolmesta virkaani, mutta pelkään menettäväni maineeni muiden maiden päättäjien silmissä. Kummilapseni on niin nuori, ja näyttääkin vain kauniille tytölle. Mutta kun hänet tuntee, ymmärtää, että hän sopisi kuningattareksi. Muut eivät vain näe sitä… vaikka jätänkin johtotehtävät, huolehdin silti seuraajastani. En halua minua pilkattavan valintani vuoksi.

Tämä koko tilanne on mahdoton! Minun täytyy nyt käydä maaten, sillä huomenna kokoonnun hallituksen kanssa miettimään tätä.

 

29. marraskuuta

Eilinen kokous meni niin pahasti pieleen, etten edes halua kuvailla sitä tähän rakkaaseen vihkoseeni. Minua ei kuunneltu, vaikka olen sentään kuningatar. Minun ajatellaan olevan hieman höpsähtänyt vanhus, mutta ymmärrän kaiken. Voisin pysyä maani johdossa menehtymiseeni asti, mutta on päätetty minun lähtevän eläkkeelle joulukuun ensimmäisenä päivänä. Se päivä lähestyy.

Olen nyt pitkän harkinnan jälkeen päättänyt.

Seuraajani on kummityttäreni, hän ansaitsee tämän. Voi, voisinpa auttaa häntä, mutta hän asuu toisella puolella valtiotamme. Muutan eläkeajoikseni vanhempieni vanhaan taloon maan laitamilla ja ehdin sinne ennen, kuin seuraava johtajamme ehtii tänne.

Pelkään, ettei hän johda maatamme yhtä hyvin kuin minä. Olen varma, että tarvitsemme jämäkän johtajan. Sellainen kummityttäreni on, muttei aivan samanlainen kuin minä. Olen viisas ja johdin vuosia maatani. Miksei asemaani kunnioitettu? Voisin jäädä kuningattareksi, mutta sillä muut ovat eri mieltä, en jää.

 

30. joulukuuta

Lähetin tänään sähköpostin kummityttärelleni. Hän kertoi ottavansa ilomielin kruununi vastaan. Olen huojentunut, sillä hän ottaa asian vakavasti, mutta silti minua pelottaa. Mitä kansalaiset oikein ajattelevat minusta? Annoin vallan 28-vuotiaalle nuorelle naiselle. Mitä jos hänelle käy jotain?

Kummilapseni on minulle tärkeä. Olin ensimmäinen perheen ulkopuolinen, joka tätä kaunista nuorukaista piti sylissään.

Pari kertaa valtakauteni aikana minuun on koskettu ilman lupaani. Ensimmäisen kerran vieras henkilö, hän joutui myöhemmin vankilaan, tunkeutui iltapäiväteeni aikaan sisälle linnaani. Hän tuli saliin ja potkaisi minua lujaa kylkeen. Kylkiluuni murtui ja jouduin sairaalaan.

Samantyyppisiä tapauksia on käynyt minulle kaksi, ja molemmilla kerroilla pelkäsin. Pelkäsin kuollakseni.

En halua samanlaista kohtaloa kummitytölleni.

Hän selviää silti. Ainakin toivon niin.

 

1.       joulukuuta

Minua pelottaa. Ensimmäisiä kertoja elämässäni. Olen aina ollut itsevarma, uskonut selviäväni, mutta nyt minua pelottaa.

Kruununi on annettu eteenpäin. En ole enää kuningatar. Olen eläkkeellä, en enää johda maatani.

Mitä tuleman pitää? Kuinka selviydyn elämästä tavallisena kansalaisena?

Puhuin tänään puhelimen välityksellä hetken kummilapseni kanssa. Hän vaikutti rauhalliselle, tyynelle. Valehteleeko hän olotilansa minulle? Onko ”kaikki hyvin”-lause valetta?

En vain voi uskoa, että hän olisi niin seesteinen. Hän sai nyt iltapäivällä maan valtaansa. Se on ollut minun vuosia, virallisesti, mutta tunnen, että menetin maan jo täyttäessäni 70 vuotta. Minuun ei uskottu sen jälkeen, sen jälkeen minua pidettiin vain vanhuksena, jolla on nimike kuningatar.

Tulostan huomenna fyysiselle paperille ohjeet seuraajalleni. Kirjoitan ne nyt tännekin talteen.

”Hei!

Toivon sinun noudattavan pyhästi näitä ohjeita, jotka alla näet. Ne ovat tärkeät maan kannalta.

-          Pue joka ilta jalkoihisi vaaleansiniset villasukat ja ota ne aamulla herätessäsi pois. Piilotan sukat sängyn patjan alle.

-          Aamulla herätessäsi toista sanat  ’Olen hallitsija. Teen hyvät päätökset.’. Tämä on tärkeä neuvo. Noudata sitä.

-          Pidä huolta, että pihalla asuva valkoharmaa kyyhky selviää. Jos sitä yritetään ampua tai häätää, estä toimeenpanijoita. Kyyhky nukkuu yöt toisiksi suurimman puun kuudennella oksalla, sen tunnistaa siitä.

-          Laita tämä paperi kaikiksi päiviksi kassakaappiin, jonka löydät flyygelin yläpuolella sijaitsevan taulun takaa. Sen koodi on 967389. ” 

Olenko taikauskoinen, vai mitä nämä ohjeet merkitsevät? En ole. Ohjeet ovat kulkeneet kuningattarien välillä satoja vuosia ja syy siihen on niin salainen, etten saa kirjoittaa sitä edes tänne.

Pakkaan nyt viimeisetkin tavarat laukkuuni huomista muuttoa varten. Hei hei, rakas päiväkirja!

Kommentit

  1. Hei, miten saat noita kuvia tuohon, ja mikä on linkin vaihtaja kuinka se toimii?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Blogger-blogipalvelussa, jolla tämä blogi siis sijaitsee, saa kuvat seuraavalla tavalla; jos haluaa jostain muusta paikasta kuin omasta kuvakirjastosta kuvan, täytyy ensin käydä tallentamassa kuvakirjastoon kuva jostain palvelusta. Sitten pitää mennä Bloggerin kautta postaukseen, johon haluaa kuvan lisätä, ja klikata otsikon alla olevasta valikosta valokuva-kuvaketta. Sen jälkeen uudesta valikosta painetaan "Lataa tietokoneelta" ja seuraavaksi "Valitse tiedostot". Sitten "Kuvakirjasto" ja nyt voit valita kuvan. Muista palveluista kuin Bloggerista en valitettavasti osaa neuvoa, mutta Internetistä löytää varmaankin ohjeet.

      Linkinvaihtaja (tai kuten itse sitä kutsun, linkinvaihtolainen) tarkoittaa blogia/verkkosivustoa, jossa on linkki toiseen blogiin ja siinä blogissa toiseen blogiin. Näin vaikkapa Annin tarinablogista lukijat pääsevät helposti esim. Tarinaplaneetalle, joka on kanssani linkinvaihdosta. Samoin sieltä tänne päin, ja näin molemmat sivustot hyötyvät uusista lukijoista!

      Poista
  2. Upea tarina <3

    Ja loppukysymykseen... Hmm... Rakastan tarinainspiraatiojuttuja, mutta toisaalta rakastan myös hahmojöpötyksiä... Ehkä kuitenkin sen hahmoista höpöttelyn! Mitä mieltä muut ovat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3 Tästä ei omasta mielestäni tullut mikään paras tarinani, joten kiva että tykkäät!

      Kiitos paljon, että vastasit. Inspiraatiopostaus tulee joskus joka tapauksessa, mutta katsotaan, miten käy!

      Poista

Lähetä kommentti

Ihanaa, jos kommentoit, mä arvostan sitä tosi paljon 💙