Täydellisyyttä ei ole


Moi! 

Hmm... Tämä ei ole tarina, mutta se ei ole tekstinpätkä. Eikö se silloin ole - tarinanpätkä? Okei. Tervetuloa lukemaan tarinanpätkää, joka kertoo itsekriittisyydestä. Henkilökohtaisesti olen usein liiallisen itsekriittinen, joten tämä tarina oli helppo kirjoittaa. 

Nimi on ihanan Oonan blogista. Klikkaa tästä ja pääset Tarinaideoita-postaukseen, josta tämän tarinanpätkän nimen löysin!





10-.

Suljen silmäni ja avaan ne varovasti uudelleen.

Näkymä edessäni ei katoa mihinkään.  

Koetulokseni on 10-. Numero on kirjoitettu punaisella tussilla, punaisin, syyttävin kirjaimin. Punainen väri tuntuu syytökseltä; Et osaa, et osaa! Perässä on miinus, et osaa! Se on miinus, ei täydet!

Tarkistin tehtävät useaan kertaan. Tein kaiken niin hyvin kuin osasin. Se ei riittänyt. Minun olisi pitänyt osata enemmän. 10- ei ole täydet. Se on miinus, miinus, miinus. Ei täydellinen. Se on vajaa.

En ole hyvä.

Asettelen kokeen monistekansiooni ja työnnän sen reppuuni.

En halua ajatella sitä.

10- ei riitä.

Haluan olla hyvä. Haluan olla täydellinen.

 

Viittaan. Saisinpa vastausvuoron! Osaan tämän.

Opettaja nyökkää minua kohti.

-Se on viisikymmentäkolme.

-Oikea vastaus on viisikymmentäneljä, mutta ei se mitään. Hyvä yritys!

Opettaja sanoo kaksi viimeistä sanaa tekopirteällä, kannustavalla äänellä. Se pahentaa oloani vielä entisestään.

Kyynelkarpalot kihoavat silmiini. Se ei ollut hyvä yritys. Se oli väärin, väärin, väärin!

Et osaa, et osaa! Et tiennyt, et tiennyt!

-Hei, ei täydellisyyttä ole, opettaja lohduttaa.

Eikö?

On. Täydellisyyttä on. Ja minä haluan olla täydellinen. Minun täytyy olla. Muuten olen huono, huono, huono!

Tai sitten ei ole.

Voisiko se olla niin?

Jos täydellisyyttä ei ole, en voi olla täydellinen.

Ja silloinhan olen riittävä. 

Kommentit

  1. Ihana! Alussa oli surullinen ja synkeä, mutta lopussa kuitenkin toiveikas!❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, ihanaa että tykkäsit! <3 :) Yritin tehdä tällaisen toiveikkaan lopun, mahtavaa kun onnistuin siinä!

      Poista
  2. Ehkä täydellisyyttä ei ole, mutta tämä teksti oli aika lähellä! Jotenkin vain osuva, sekä synkeä että positiivinen!
    - Bianca

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos, Bianca <3 Sekä synkeä että positiivinen, upeasti kuvailtu tätä 'tarinanpätkää' :)

      Poista

Lähetä kommentti

Ihanaa, jos kommentoit, mä arvostan sitä tosi paljon 💙