Muistikirjan sivuilta #2


Hejsan! En ole viime aikoina kirjoittanut oikein mitään pidempää tarinaa, mutta ne pätkät ja runot, joita olen kirjoittanut, tuntuvat liian lyhyiltä yksinään julkaistavaksi. Siksi ajattelin yhdistää niistä parhaat taas yhteen postaukseen :) Näistä Kivun helmet, Lennä ja nuo kaksi haikua lopussa olen kirjoittanut jonkin oppitunnin aikana - oikeastaan kirjoitan suurimman osan runoistani tai tekstinpätkistäni jonkin oppitunnin aikana 😂 No, toivottavasti nautit 💙


Kylmä runo 

Hän on 
kuin jäässä 
jähmettynyt paikoilleen. 
Hän on kylmä 
ei välitä, 
jääpuikko 
terävä kärjestä. 
Sanat sattuvat 
arkaan paikkaan, 
huurteessa kasvot 
ei hymyä 
suu tiukka viiva, ohut. 
Jäätää 
minutkin. 


Kivun helmet 

Kyyneleistä muodostui valkoisia, täydellisiä helmiä, jotka sujahtivat nauhaan helposti. Sitten nauha myytiin helmineen katukaupassa jollekulle viattomalle, joka ei koskaan saanut tietää, etteivät nämä helmet olleet syntyneet simpukan sisällä. Ne olivat syntyneet kivusta. Kyyneleistä. 


Lennä 

Kyyhky pieni, lennä 
kauas täältä 
Jonnekin 
missä ei satuteta ketään 
missä olet samanarvoinen 
itsenäsi 
Palaa sieltä tänne 
tuo meillekin rauha 
valuta kauniit kyyneleesi 
kasvoillemme 
ja saa meidät uskomaan 
että tämä kaikki 
ei ole oikein 


Metsäinen omakuva (sanataidetehtävä) 

Minut on tehty kaarnasta, sanoista, väreistä. 
Minut on tehty tammenterhoista, tunteista, pimeästä. 
Minut on tehty oksista, muistoista, kirjoista. 
Minut on tehty pihlajan lehdistä, ilosta, surusta. 
Minut on tehty jäkälästä, kyyneleistä, hymyistä. 
Minut on tehty maailmasta ja minä olen minä. 


Kaksi haikua

Usva peittää maan 
Verhoaa sumuunsa taas 
Ilma kylmenee 

🦋

Kyynel putoaa 
En usko tätä en voi 
Sinä et voinut 

Kommentit

  1. Kauniita! Pidin eniten ehkäpä Toiseksi viimeisestä haikusta & Kivun helmet -tekstistä. :) En osaa selittää sitä, mutta Kivun helmet on jollain tapaa nerokas, upea, kaunis ja herkkä. Toiseksi viimeinen haiku taas sopii tämän hetkiseen vuodenaikaan, ja usva on kaunis sanana ja asiana :D
    No niin, kuitenkin jokainen näistä on kaunis! <3

    VastaaPoista
  2. Ihania! 🖤 Mun lemppari oli Kivun helmet, mutta kaikki oli silti tosi hyviä!✨
    Ps. Ootkos säkin hurahtanu tohon kuvaan (niinku Taco)? 😅🫧

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon 💙 Ai mitä, olenko yhtään addiktoitunut tuohon kuvaan? En tietenkään, mitä sä sellaisia kyselet 🙂

      Poista
  3. Nää kaikki on kyl niin kaunita<33333 Mun lempparit on ehdottomasti Kivun helmet ja Lennä❤️💚🌿 Ne on vaan niin ihaniaaaa…

    VastaaPoista
  4. Ihania<3333! Kivun helmet ja Lennä - runot olivat kaikista kauniimpia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos 💙💙 Mä kun luulin, että tuosta Kivun helmet -proosarunosta/tekstinpätkästä/mikä onkaan tuli ihan huono...

      Poista
  5. Hahaa, sä laitoit ton metsäisen omakuvan tänne🤩

    Okei, siis aivan mahtavua, varsinkin toi helmi-kyynel-asia... RAKASTAN <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, laitoin, koska siitä tulikin ihan hyvä 😂 Kiitos ihana 💙

      Poista
  6. Mä pidän siitä, että sä julkaiset välillä ihan vain postauksia, joissa on monia tällaisia lyhyempiä pätkiä ja runoja, sillä se tuo ehkä enemmän vaihtelua - ja varsinkin, kun olet niin taitava kirjoittamaan näitä 💙 Siis mä en tiedä, mutta jotenkin muhun vetosi erityisesti tuo Metsäinen omakuva 🌿

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oikeasti tosi kiva kuulla, että pidät tällaisista postauksista, koska niitä on mun mielestä kiva tehdä! 💙 Kiitos 🌿

      Poista
  7. Kylmä runo oli jotenkin vangitseva, mutta viimeiset kaksi tai kolme riviä eivät sovi niin hyvin. Muuten se on aivan ihana!
    Kivun helmet - tästä ei vain voi sanoa mitään kriittistä, eihän? Lois-ta-va. "Katukauppa" oli kiva sana, se sopi tähän juuri hyvin.
    Lennä ei ollut ehkä IHAN niin hyvä kuin muut, vaikka sekin oli mahtava. Olisin ehkä itse vaihtanut 'samanarvoinen'-sanan johonkin muuhun, se ei sovi tunnelmaan niin hyvin.
    Metsäinen omakuva oli kaunis, ihana, rytmikäs ja tarttuva. "Minut on tehty maailmasta ja minä olen minä." Öö, KYLLÄ!
    Haikuista ensimmäinen oli ihan fine, ei mitenkään erikoinen, ja toinen taas oli selkeästi parempi. Siihen seitsemääntoista tavuun on saatu mahdutettua niin selkeä tunne ja tilanne... Upeaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kommentti, kun kerroit jokaisesta erikseen mielipiteen :)
      Jotenkin mulla oli fiilis, että juuri sä et pidä Kylmästä runosta. No, onneksi olin väärässä 💙
      Miten kaikki tykkää tuosta Kivun helmet -jutusta? KIITOS 🖤
      Samanarvoinen tökkii mullakin, mutten oikein keksi mitään muuta sanaa siihen. No, kiitos tästäkin :)
      Kiitoskiitoskiitos, molempiin viimeisiin 🌿

      Poista
  8. Lennä oli hyvä😀 ja olin ulkona kävelin vahingossa päin katulamppua😅

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että pidit siitä! 💙 Oho, toivottavasti ei sattunut :/

      Poista

Lähetä kommentti

Ihanaa, jos kommentoit, mä arvostan sitä tosi paljon 💙