Kettu #1


Kuva: minä

Moi! Nyt tulee yllätys - nimittäin jatkotarina. 🎉 Kettu (nimi saattaa vielä muuttua, varautukaa) kertoo Sinistä, joka kidnapataan. Muuta en kerro, koska a. en osaa oikein kertoa mitään ja b. haluan, että luet tämän itse ;) Kerro ihmeessä kommenteissa, mitä pidät, jatkoa ilmestyy jossakin vaiheessa 💙 Sanon muuten heti tähän alkuun, että tässä tarinassa tulee esiintymään todennäköisesti jonkin verran epäloogisuuksia ja asioita, joita ei oikeasti voisi tapahtua, vaikka tämä periaatteessa onkin realistinen teksti. En vain saanut juonta toimimaan täysin realistisena, ehkä ymmärrätte :)


Saavuin parkkipaikalle tasan 19.00, niin kuin Alex viestissään pyysi. Siellä ei ollut ketään muuta kuin mustan auton vieressä seisoskeleva, pitkään sadetakkiin pukeutunut hahmo. Vilkaisin tätä kerran, mutta tajusin heti, ettei hän ollut Alex. 

Odotin kymmenen minuuttia. Kukaan ei tullut paikalle. Mutta se mustaan sadetakkiin pukeutunut hahmo oli lähtenyt kävelemään minua kohti. Tuijottelin kenkiäni, joille ripotteli sadepisaroita taivaalta, ikään kuin en olisi huomannut koko tyyppiä. En tykännyt puhua tuntemattomille.

Tyyppi oli kohta jo edessäni. Nostin katseeni tähän. En nähnyt hänen kasvojaan hupun varjon alta, mutta hän oli melko lyhyt ja laiha. Musta sadetakki näytti uudelta, vaikka olikin hieman likainen.

”Kuka sä olet?” kysyin. Lihakseni jännittyivät.
”Se ei liity tähän”, ääni sanoi mustan hupun alta. Se kuulosti nuoren ihmisen, ehkä naisen ääneltä, mutten ollut varma. Saattoi se olla korkea miehenkin ääni.
”Homman nimi on se, että sä kävelet nyt edelläni tuon auton sisään sanomatta sanaakaan”, tämä jatkoi ja osoitti parkkipaikan reunalla olevaa mustaa, hieman kolhiintunutta autoa, jonka vieressä hän oli äsken seisonut.
”En todellakaan kävele!” sanoin lujasti ja astuin askeleen taaksepäin. Hahmo astui perässä. Mikä lie hullu…
”Sanoin, että sanomatta sanaakaan. Tuossa tuli jo kolme sanaa.”

Kenkäni osui johonkin, varmaan hylättyyn tölkkiin. Säikähdin ja horjahdin. Tyyppi ojensi kättään kohti rannettani.

”Anna mun olla!” huudahdin. ”Jos sä et nyt lähde, mä alan kirkumaan. Joku kuulee ja tulee häätämään sut pois!” Äiti oli joskus lapsena sanonut, että jos joku aikuinen yrittäisi koskea minuun, piti alkaa huutaa niin kovaa kuin pystyi. Joku kiltti aikuinen tulisi auttamaan.
”Älä puhu”, huppupää sihahti ja vilautti takkinsa alta pientä pistoolia. Silmäni suurentuivat. En ollut edes kuvitellut…
”Et ole tosissasi”, sanoin hiljaa. Ääneni tärisi. Yritin vilkuilla sivuilleni, mutta se oli mahdotonta, koska en halunnut päästä katsettani irti asetyypistä.
”Olen, mä olen enemmän tosissani kuin koko sun elämä ja sä kävelet nyt tuonne autolle. Ja puhelin sekä kaikki muut hallussasi olevat tavarat vaatteita lukuunottamatta tänne.”

Kaivoin farkkujeni takataskusta puhelimen ja ojensin sen käsi täristen hahmolle edessäni. Tämä nykäisi sen itselleen, sammutti huolellisesti sivupainikkeesta ja tunki takkinsa taskuun. ”Sulla on vielä jotain tuolla”, hän sanoi sitten ja osoitti takkini pullistelevaa taskua. Kaivoin sieltä lompakkoni, jossa oli avain ja viisi euroa rahaa ja ojensin sen tälle hitaasti.
”Pysy paikallasi”, sadetakkityyppi sanoi ja kaivoi toisesta taskustaan mustan, korvat peittävää kangaspantaa muistuttavan leveän siteen. Sitten hän sitoi sen silmilleni niin, etten nähnyt yhtään mitään. Pysyin hiljaa. Siinä vaiheessa, kun tunsin käsiäni sidottavan, aloin melkein huutaa, mutta muistin aseen ja pidin suuni kiinni.

Hahmo tarttui minua olkapäästä tiukasti ja ohjasi autolle. Sen ovi avattiin ja minut tönäistiin sisälle istumaan. Yritin hapuilla viereistä penkkiä käsilläni, mutta se oli tyhjä.

Ehkä 20-30 minuutin ajomatka tuntui kestävän vuosia. Minä tai autoa kuljettava tyyppi emme sanoneet sen aikana sanaakaan. Sitten auto pysähtyi, sadetakkia pitävä hahmo nousi ulos autosta ja avasi takapenkin oven. ”Tule.”

Minut ohjattiin kävelemään pari metriä eteenpäin. Pian melkein kompastuin pieniin kiviportaisiin. Jähmetyin paikalleni. Tämä oli selvästikin talo. Mitä sisällä olisi? Lisää aseita omistavia ihmisiä?

Tyyppi takanani tönäisi minua liikkumaan. Huppupää ilmeisesti ojensi kätensä ohitseni ja tarttui ovenkahvaan. Ovi avautui hieman natisten. Astuin sisään.

Heti, kun ovi takanamme pamahti kiinni, tyyppi takanani avasi käsiäni sitovan narun ja otti siteen pois silmiltäni.

Talossa oli pimeää, mutta sadetakkia yllään pitävä hahmo hapuili seinästä valokatkaisinta. Sain melkein sydänkohtauksen, kun huomasin himmeän lampun valossa, että huoneen toisella laidalla seisoi myös ihminen. Hän oli aika pitkä, mutta laihahko mies.
”Sun ei tarvitse tietää meidän oikeita nimiä, mutta mä olen tästä lähtien sulle Kettu ja tuo on Tiikeri”, tyyppi takanani sanoi osoittaen miestä ja sulki oven. En nyökännyt, en pudistanut päätäni, seisoin vain paikallani jähmettyneenä.
”Päästäkää mut ulos.” Ne olivat ainoat sanat, jotka sain sanottua. Se mikälie Tiikeri, se mies, naurahti ja loi katseen Kettuunsa.
”Voi kuule, tyttönen. Eipä olla noin kärsimättömiä.”

Minut ohjattiin pienempään huoneeseen ison tilan vieressä. Siellä oli sänky, jonka päällä lepäsi valkoinen tyyny ja ohut peitto. Siellä oli epäilyttävästi keikkuva jakkara huoneen reunalla. Ei siellä muuta ollut.
”Istu”, Kettu sanoi ja osoitti sänkyä. Istuin sen päälle ja tuijotin edelleen Kettua ja sitä toista, jonka nimen olin jo unohtanut. Minua pelotti aivan todella paljon.

”Sulle ei käy mitään, jos olet hiljaa ja poliisi toimii, kuten me halutaan. Mutta ota huomioon, että Ketulla on ase. Ja ota huomioon, että meillä on valta päättää, saako sun pikkuinen nassu ruokaa vaiko ei”, se toinen, oliko se nyt Tiikeri, sanoi. Nyökkäsin. Hitaasti.

”Mun pitää nyt lähteä viemään se lappu, K, mutta hoitele sä toi”, hän sanoi sitten, kääntyi ja käveli pois huoneesta. Kohta kuulin, kun ulko-ovi kävi.

”Lopeta hyperventilointi. Mä en ammu sua, jos sä et yritä mitään pakosuunnitelmaa”, Kettu totesi ja riisui takkinsa. Hänen kasvonsa olivat sirot, hiukset lyhyet ja tummanruskeat, hän oli ehkä noin 20-vuotiaan näköinen, mutta en edelleenkään pystynyt päättelemään hänen sukupuoltaan.

”Mutta… enkö mä… onko mut… miksi?” tapailin sanoja. Enkö saanut lähteä täältä? Mikä poliisi? En ymmärtänyt.
”Mä luulin, että nykynuoret olisi fiksumpia. Sinut on kidnapattu, Sini Kujanpää. Se luki sun lompakossa."
Kettu käveli pois huoneesta ja lukitsi oven perässään.

Makasin sängyllä ja tuijotin kattoa toista tuntia peräkkäin. En voinut tehdä mitään muuta. En halunnut ajatella. Kello oli varmaan kymmenen. Äitini ja isäpuoleni olivat todennäköisesti soittelemassa kavereilleni. He raukat luulivat, että olin jollakulla yökylässä salaa - kotiintuloaikani oli puoli kymmeneltä arkena, eli tänään, enkä ikinä tullut kotiin myöhässä.

Seuraavana aamuna ovi avattiin. En liikkunut.

”Mä toin sulle kynän ja paperin, jos sä haluat kirjoittaa tai piirtää tai tehdä itsellesi sudokun tai jotakin sellaista.”
Se oli se Kettu.
”Miten sä voit?” ähkäisin. ”Ensin sä kidnappaat mut, eletään vuotta 2022, ja sitten tuot mulle hitto paperin ja kynän ihan tosissasi!” Halusin lyödä itseäni, koska puhuin juuri rikolliselle noin, ja samalla halusin lyödä sekä Kettua että sitä Tiikeriä, mutta en uskaltanut, koska Ketulla oli ase.
”Me tarttetaan rahaa. Me kuollaan muuten. Ymmärrätkö?” En ymmärrä. En ymmärrä. En ymmärrä. Menkää vaikka töihin!
”Me ei päästä töihin. T:llä on kontollaan kaksi pahoinpitelyä ja tapon yritys ja mun maine on sama kuin sen maine”, Kettu sanoi lukien ilmeisesti ajatukseni.
”Tää oli T:n idea", hän jatkoi. "Mä en voi muuta.” 

Voi lopeta jo ja lähde pois ja päästä minutkin pois. Hän lopetti ja lähti pois, mutta lukitsi oven perässään.

Kommentit

  1. Uijuijui! Mä en ihan oikeasti malta odottaa seuraavaa osaa. Tää oli tosi hyvä avaus jatkotarinaan, ja mä en malta odottaa seuraavaa osaa. Ja mainitsinko jo, että MÄ EN MALTA ODOTTAA SEURAAVAA OSAA. Jos sä et julkaise sitä NIIN PIAN KUIN MAHDOLLISTA, mä en vastaa teoistani, koska JATKOTARINAT ON JULMIA KUN NE JÄÄ KESKEN.
    Okeiokei, sitten se rakentava palaute. Voisitko sä pliis muuttaa sen "ensin sä tuhoat mun elämän" -kohdan johonkin muuhun, se kuulostaa aivan liian dramaattiselta, kun päähenkilö on ollut siepattuna vasta joitain tunteja eikä sitä tai ketään muutakaan ole vahingoitettu mitenkään. Ja noi lopun puheenvuorot on epäselviä, onko ne siis kaikki Ketun?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon, Oippa 💙 Mä yritän saada seuraavan osan mahdollisimman pian julkaistuksi, älä huoli. Tuo sun mainitsema kohta sai nyt kokonaan uuden ilmeen, kiitos parannusehdotuksista :)

      Poista
  2. IHANA! Ihana, ihana, ihana, ihana ja vielä kerran ihana! Mä en malta odottaa seuraavaa osaa:D! Alku oli mielestäni kaikista paras✨!

    VastaaPoista
  3. Ihan mahtava! Jännityksen-ystävä-Vilja on nyt tyytyväinen, kun alkaa uusi jännittävä jatkotarina! :D Tämän tarinan kohtaukset on kuvailtu niin hyvin, ja päähenkilön pelko kuvastui niin hyvin rivien välistä jajajajaja... Niin upeaa, Anni! <33
    Ja Kettu ja Tiikeri ovat kekseliäitä nimiä noille kahdelle, ja tarinan nimi... Okei okei, ihan mahtava tarina, ja odotan innolla jatkoa!
    Ps. Minne se toinen eilen julkaisema teksti hävisi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos niin paljon, Vilja 💙✨ Olin niin innoissani tästä, että halusin saada tämän julkaistua, ja kaksi postausta samalle päivälle olisi ollut liikaa, joten peruutin sen toisen julkaisin ja julkaisin eri päivänä :) Sekava selitys, mä tiedän 😅

      Poista
  4. Uuu, todella hyvä alku jatkotarinalle! Kuten Oliviakin pyysi, pian jatkoa pliis. Okei, mutta mua häiritsi vähän se, että päähenkilön tuntemukset (pelko, kauhu, viha yms.) ei tulleet tässä niin hyvin esille - ehkä niitä olisi voinut kuvailla vähän enemmän tai jotain. Joka tapauksessa pidin tästä paljon! 💙✨

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes, ihana kuulla, kiitos 💜 Mä yritän saada seuraaviin osiin enemmän noita päähenkilön tuntemuksia, toivottavasti onnistun siinä :)

      Poista
  5. Ui, tosi hyvä aloitus jatkotarinalle 🤍 Upea idea, vaikka ehkä jotenkin tavallinen – tai ainakin joskus olen tällaisen samantyylisen lukenut. Mä odotan kuitenkin jatkoa jo aivan liikaa, joten julkaise se mahdollisimman pian pliis 🥺

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihana 🤍 (Älä addiktoi mua valkoiseen sydänemojiin, olen addiktoitunut jo siniseen, liilaan ja mustaan -_-)

      Poista
  6. Vaikuttaa ihan hyvältä tarinan aloituksesta :) Vielä näin ekassa osassa en ihan hirveästi ehtinyt innostua, mutta ootan kyllä seuraavaa osaa. Hyvin keksitty nimet, Kettu ja Tiikeri :D
    ❤️❤️❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, kiitos tästä kommentista! 💙 Ketun nimi oli mulle tosi selkeä, mutta Tiikeriä oli vähän vaikeampi keksiä - kiva kuulla, että onnistuin 📚

      Poista
  7. Tosi upea😄 en malta odottaa seuraavaa osaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, yritän saada sen kirjoitettua pian! ✨

      Poista
  8. APUA, MITÄ MÄ VOIN SANOA ENNEN SEURAAVAA OSAA? Varmaankin vaan, että JULKASE SE PIAN! Kiitos :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miks unohan aina mun nimennn😂😭

      Poista
    2. 💙 Seuraavaksi runopostaus, sitten Kettu #2, ainakin tällainen suunnitelma olisi :)

      Poista
  9. (Myöhäistä kommentointia) Näin tämän kolmannen osan viimeksi julkaistussa postauksessa, ja oli pakko lukea eka osa! En malta odottaa että pääsen lukemaan seuraavan osan (tosin voin lukea sitä koko ajan)! Tuntui jopa vähän siltä että olisin oikeasti lukenut jotain kirjaa 💙 Oikeasti, upea tarina! <3

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Ihanaa, jos kommentoit, mä arvostan sitä tosi paljon 💙