Isosiskon elämää 8


Kuva: Pixabay, muokkaus: minä

Voitteko uskoa, uusi Isosiskon elämää? Viimeksi uusi osa tuli toukokuussa, sitä edeltävä osa joulukuussa 2021, joten nyt on niin kahdeksannen osan aika 😅 Toivottavasti pidät (ja erityisesti samaistut edes vähän, jos sinulla on sisaruksia), ja käy ihmeessä lukemassa myös edelliset osat - vaikka uudestaan muistin virkistykseksi, jos olet ne jo lukenut :) 


Siiri käänteli kirjan sivuja sohvalla ja yritti keskittyä. Hän todella vain yritti, koska itse keskittyminen oli hänen harmikseen melko mahdoton tehtävä juuri nyt.

- Siiri on kirja-addikti, Siiri on kirja-addikti, Siiri on kirja-addikti!
- Lopeta jo, Noora, Siiri yrittää lukea ja mä tehdä ruokaa!
- Enpäs lopeta, äiti. Siiri on ihan tyhmä kirja-addikti!

Lopulta Siiri pamautti kirjansa kiinni ja nousi seisomaan.
- Joo, ehkä mä sun mittapuulla sitten olen, kun sä et varmaan oo ikinä avannutkaan kirjaa. Sen takia oonkin sua älykkäämpi, eli älä valita! hän huudahti pikkusiskolleen, joka hyppelehti olohuoneen matolla sohvan edessä ja kiljui Siiri on kirja-addikti -lauluaan entistä lujempaa. Eikö sillä todella mitään muuta tekemistä ollut, jos puhelimesta oli ruutuaika loppu? 

- Kato, kyllä mä nytkin oon avannut kirjan!
Noora oli napannut kirjan sohvalta ja piteli sitä nyt dramaattisena auki. 
- Näsäviisas.
- Enkä ole.
- Olet.
- Itse olet, näsäviisas sika!
- Lopettakaa nyt, tytöt, ei tota jaksa kukaan kuunnella! äiti huusi keittiöstä ja sai Nooran muljauttamaan silmiään.
- Niinpä, ole hiljaa, Noora sanoi omahyväisenä. Siiri pudisti päätään, otti kirjan siskonsa kädestä ja istui takaisin sohvalle. 

- Tuu leikkimään mun kanssa squishmallowseilla, Noora käski noin kolmenkymmenen rauhallisen lukusekunnin jälkeen. Kun Siiri ei liikahtanutkaan, hän tarttui kirjaan ja yritti vetää sen itselleen. Äkkiä kirja lensi lattialle sivu ruttaantuneena. 
- Noora! Ihan oikeasti! Se on kirjaston kirja! 
- Kuka tota nyt muka huomaa?

Siiri ei vastannut, vaan nousi portaat omaan huoneeseensa ja paukautti oven kiinni. Siellä saisi lukea rauhassa, jos Noora vain pysyisi omalla alueellaan. Mikä oli aika epätodennäköistä. 

Kohta kuului hirveä meteli, kun Noora juoksi huoneeseensa.
- Mitäköhän ihmettä se touhuaa, Siiri mutisi itsekseen tuijotellessaan ikkunasta ulos pellolle ja yrittäessään rauhoittua. Jonkin ajan kuluttua hän tajusi unohtaneensa kirjansa alakertaan ja avasi oven hakeakseen sen. 

- Mitä ih… Siiri huudahti heti huomatessaan kasan tyynyjä huoneensa oven takana. Joo, Noora tykkäsi ärsyttää häntä mitä kummallisimmilla tavoilla, mutta mikä tämän idea edes oli…?

Siiri kumartui ja katsoi tyynykasaa tarkemmin. Sitten hän huomasi, että ovenkarmissa oli kiinni teippiä. Ja teipissä oli kiinni pala läpinäkyvää kuminauhaa, jonka toinen pää lepäsi maassa.
- Häh?
Tajuttuaan Nooran suunnitelman Siiri purskahti nauruun. Pikkusisko oli kiinnittänyt kuminauhan molempiin ovenkarmeihin teipillä ja luullut, että hän kompastuisi siihen ja lentäisi naamalleen tyynykasaan. No, plussaa siitä, että tämä oli laittanut edes jotain pehmustetta – ei se ilmeisesti halunnutkaan Siirin naaman murskautuvan. Ystävällistä. 

- Mitä sä teet? Noora sanoi tekoviaton ilme kasvoillaan huoneensa ovelta. Luuli varmaan, että Siiri oli kaatunut hänen ansaansa. 
- Siis sä… Siiri aloitti, mutta alkoi taas nauraa.
- Mä vaan kävelin siitä läpi edes huomaamatta! Oletko sä ihan sekaisin, miten sä luulit? hän jatkoi kikattaen. 
- Senkin murmeli!
- Murmelit on söpöjä, idiootti, joten kiitos kohteliaisuudesta.
Noora näytti kieltään Siirille.
- On ne, ihan oikeasti. Googlaa vaikka.
-Aijaa. Hienoa, Noora tiuskaisi.

Ovi pamahti taas Nooran perässä. Tässä talossa ei selkeästikään voinut olla hetkeäkään ilman oven korvat särkevää paukahdusta.

Siiri kävi hakemassa kirjansa alakerrasta ja asettui mukavasti nojatuoliinsa lukemaan sitä. Yrittäessään suoristaa kirjan sivua, jotta siitä voisi saada jotakin selvää, hän kuunteli Nooran huoneesta kuuluvaa kolinaa, mutta ei edes yrittänyt ymmärtää. Pian kolina muuttui ärsyttäväksi englanninkieliseksi TikTok-musiikiksi. 

Ei kai se taas tehnyt Zoomerangia ymmärtämättä edes laulun sanoja – ja sitten se vielä laittaisi videon WhatsAppin tilaansa, vaikka ketään ei todellakaan kiinnostanut! 

Siiri päätti lähteä takaisin alakertaan silläkin uhalla, että Noora seuraisi häntä sinne. Tämän huoneen ohi kävellessään hän vilkaisi avaimenreiästä sisään. Voi elämä, siellä se teki jotain this or that -videota TikTok-tähdistä, joiden nimiä ei edes tiennyt…

Puhelin soi. Se oli Aava, Siirin kaveri, joka asui eri kaupungissa – he eivät nähneet melkein koskaan, mutta soittelivat sitäkin useammin. Siiri puki kengät ja takin, käveli ulos ja istahti keinuun nostaen puhelimen korvalleen.
- Moi! Aavan iloinen ääni kuului langan toisesta päästä.
- Moi, Siiri ehti sanoa, ennen kuin talon ovi kävi ja joku lyhyt, oranssitukkainen hyypiö astui ulos. Hän puri hammasta ja päätti olla välittämättä.

Aava alkoi kertoa kuulumisiaan, ainakin jotain naapurin uudesta koirasta, mutta Siiri ei voinut kuunnella tarkasti. Syy oli samainen oranssitukkainen hyypiö, joka käveli uhkaavasti kirja kädessä kohti keinuja.

Nyt Noora istui viereiseen keinuun, avasi kirjansa rennosti ja alkoi lukea sitä. Se oli Harry Potter ja Viisasten kivi. Millä perusteella se juuri nyt päätti saada lukuinnostuksen? Ja miksi sitä kirjaa piti lukea ulkona?
- Lähde vetämään siitä, hyvä ihminen, Siiri komensi ja huitoi kädellään pikkusiskoaan lähtemään. Tämä pudisti päätään, ikään kuin Siirin sanat olisivat olleet kysymys 
- Ei kun ihan oikeasti nyt. Mä puhun Aavan kanssa.
- En lähde. Mä luen Harry Potteria ja tässä on tosi jännä kohta meneillään.

Siiri mulkaisi siskoaan erittäin pahasti.
- Miksi sä oot ulkona, Siiri? Aavan ääni sanoi puhelimesta.
- No, luulin, että täällä sais hetken rauhan, mutta ei ilmeisestikään!
Noora nautti tästä, se oli selvä. Hän hymyili ivallisesti katse kirjassa. Muka luki sitä. Ja pah.
- Mene pois!
- Miksi muka?
- Me puhutaan tärkeitä salaisuuksia, Siiri virnisti, mutta katsoi samalla Nooraa jäätävästi.
- Jep, valtionsalaisuuksia, Aavan ääni kuului puhelimesta.

Sekään selitys ei kelvannut Nooralle. Lopulta Siiri nousi ylös, käveli ulko-ovelle, avasi sen ja huusi äidilleen:
- Noora ei lähde keinuista, vaikka mä puhun puhelimessa ja haluaisin olla rauhassa!
Olohuoneesta kuului syvä huokaus ja Siirin äiti käveli ovelle.
- Noora, tule sisälle lukemaan kiitos!

Noora mutisi jotakin itsekseen, mutta nousi ylös keinusta ja juoksi ovelle. Siellä hän potkaisi Siiriä kipeästi sääreen ennen kuin paukautti ulko-oven kiinni. 

Puhelun loputtua Siiri avasi WhatsAppin nopeasti, luki luokan ryhmän viestit ja klikkasi sitten katsomaan tilapäivityksiä. Totta kai se oli laittanut noin viisi miljoonaa Zoomerang-videota tilaansa. Ja lauloi muka-mukana, vaikka ei edes tiennyt sanoja… Mitä valetta.

Sisällä Siiri vilkaisi Nooraa kerran ja yritti jälleen hengittää syvään, ettei saisi raivokohtausta. Missä välissä se oli edes ehtinyt kaivaa jostakin päälleen Siirin lempicollegepaidan ja -farkut? Vaatteet olivat Nooralle aivan liian isoja, yllätys yllätys, mutta se ei ilmeisestikään haitannut. 

- Anna ne takaisin heti, Siiri melkein murisi.
- Äiti antoi luvan!
Yksi vilkaisu sisarusten äidin ärtyneisiin kasvoihin riitti kertomaan, että hän ei ollut antanut lupaa yhtään mihinkään.

- Mutta siskostenhan kuuluu jakaa kaikki ja silleen, kun mehän ollaan läheisimmät ihmiset maailmassa, Noora sanoi viattomasti.
- Totta kai, totta kai, ja siitä johtuen mä tunnen sut niin hyvin, että tiedän sun olevan maailman kamalin ihminen! Siiri kirkaisi ja repäisi Nooraa paidan hihasta. Tämä lähti juoksemaan täyttä vauhtia ulko-ovesta ulos sukkasillaan Siiri perässään.

Täältä löydät lisätietoa Noorasta ja täältä Siiristä 🤍

Kommentit

  1. Oumaigaad. Ihana, ihana ja ihana! Noi Zoomerangit ja ”Niinpä, ole hiljaa.” kommentti on yksinkertaisesti liian tuttuja mun arjessa… Upea jatko-osa taas kerran <33

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiitos ja kiitos! 🤍 Tsemppiä sulle, Zoomerangit ja 'niinpä, ole hiljaa' ei tosiaan ole mitään maailman kivoimpia juttuja 🙄 Hyvä kuitenkin, että voit ehkä vähäsen samaistua :)

      Poista
  2. Haha, joo, vihdoinkin Isosiskon elämää! Hyvin kirjoitettu, hauska (tuli tässä lukiessa naurettuakin pariin otteeseen 😂) ja realistinen. Mä niin pystyn kuvittelemaan tän kaiken sun ja sun pikkusiskon välille - ja varmaan oletkin saanut inspiraatiota omasta elämästä :D Aivan mahtavaa, kerta kaikkiaan. (Ps. löysin kirjoitusvirheen: ”ovinkarmeihin”)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, tosi kiva kuulla, että Isosiskon elämää onnistui tehtävässään - eli olemaan realistinen ja hauska 💙 Paljastus: itse asiassa jokainen näistä tämän osan tapahtumista on käynyt oikeasti. **** (mun siskon nimi) on useampaan otteeseen huutanut 'Anni on kirja-addikti' tai jotain muuta, kun mä olen lukenut, ja kirjaston kirjan sivunkin pari kertaa rutannut. **** ja yksi toinen tyyppi on myös tehneet tuon läpinäkyvä-lanka-ovessa-kompastut-varmasti-jutun mulle ja yhdelle toiselle tyypille oikeasti, ja saatoin ehkä nauraa vähän. Tuo kaverin kanssa puhelimessa ulkona -juttu taas on kopio yhdestä mun ja Esterin puhelusta, mutta olin vaan meidän papan autotallissa enkä ulkona. Ja **** oikeasti luki Viisasten kiveä ja sanoi melkein kaikki nuo samat sanat. Zoomerang-videot, ikuinen jankkaaminen, joka päivä (Zoomerangia ei juuri nyt niin paljon, mutta muita WhatsApp-tilajuttuja). Plus vaatteiden "lainaaminen" ilman lupaa - se on raivostuttavaa. **** oli joku aika sitten ottanut mun paidan kouluun ilman lupaa ja pilannut sen siellä, se lika ei lähde pyykissä 😭
      Hups, romaanivastaus lyhyeen kommenttiin. (Ps. korjasin sen kirjoitusvirheen)

      Poista
  3. Ihanaa, että vihdoin tuli uus osa IE:stä 💙 OKEI ENNEN KUN MÄ ALAN PUHUMAAN MUUTA, niin Anni, miksi murmelit pitää tunkea kaikkialle :))
    Joo oli tosi hyvä postaus ja ihana ja samaistuttava ✨ Vaikka mä tiedän, että samaistuisin vielä enemmän, jos mulla olis pikkusisko.
    Ps. Riitelettekö muka sä ja ***** xd. Mä legit oikeesti luulin ennen, että te olette maailman rauhallisimmat sisarukset :)
    Okei hyvä postaus ei mulla muuta 💙💙💙

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. MIKSEN MÄ OLE VASTANNUT NÄIHIN KOMMENTTEIHIN? Apua... No, sen takia murmelit pitää tunkea tähän postaukseen, että **** haukkuu mua murmeliksi, mursuksi ja myös idiootiksi ja tyhmäksi joka ikinen sekunti. Ja minne muualle mä tungen murmelit. Kiitos paljon 💙 Joo, varmaan samaistuisit enemmän, jos sulla olis pikkusisko, haha 😂
      Ps. Mitä. Sä. Selität. Riidellään. Me muuten riidellään.

      Poista
  4. Niin tosiaan, mä en oo koskaan ennen kommentoinut yhteenkään Isosiskon elämää -osaan... No nyt on korkea aika. Kyllähän tää nyt on niin samaistuttava, ja etenkin huvittava. Luin tän eilen, ja mua kyllä huvitti, enkä mä osannut suhtautua vakavasti oikein mihinkään 😅 Ihana jatkotarina ja osa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä, etkö, haha 😅 Kiva kuulla, koska IE:n yksi tarkoitus on olla huvittava :)

      Poista
  5. IHANAAAA, tää jatkuu sittenkin! Nää on niin ihania ja hauskoja ja loistavia ja realistisia jajajajajajaja - mä en ymmärrä, miten sä saat pidettyä tän postausvälin näin hyvin! 😗

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta kai jatkuu, koska sitä on niin paljon pyydetty 🖤 Kiitooos 💜

      Poista
  6. Ihan totta puhuen mun sieluni itki tätä lukiessa. Onneksi mun sisarukset ei ihan näin sinnikkäästi piinaa mua. Sun *siskon nimi* on sitä paitsi tosi epäkohtelias valehtelija, ellei sitten Sauli Niinistö oikeasti asu teidän naapurissa. Mutta siis, tarina - se on oikein kiva, ärsyttävyys on ainakin saatu tavoitteiden mukaan huippuun. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sun sielu itki - toivottavasti ei. Onnekas. Ja joo, Sauli Niinistö ei oikeasti asu meidän naapurissa, ja **** on valehtelija :) Kiitos kommentista 💜

      Poista
  7. Samaistun samaistun samaistun

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Ihanaa, jos kommentoit, mä arvostan sitä tosi paljon 💙