Eläintuotannosta

 


kuva: mä

Tiedän, ei liity mun blogin aiheeseen. Tiedän, en mä yleensä täällä tällaista tee. Mutta nyt on vaan pakko. 


Eläintuotannon historia parissa lauseessa: ihminen tuli, kehittyi, alkoi jalostamaan eläimiä, vangitsi ne, tappoi niitä ruuaksi, vei niiden lapset ja lapsille kuuluvan eritteen, pakotti ne munimaan, jalosti lisää, suurensi suurensi suurensi, mainosti toimintaansa hyvänä, hiljensi heidät jotka huomasivat vääryyden, jatkoivat, kehittivät, tuhosivat. 

Ihminen on lukinnut täysiin halleihin kiipeilemään toistensa päälle, makaamaan liikkumattomana maassa ja kärsimään miljoonia kanoja. Ihminen on pakkosiementänyt nautoja, vienyt heiltä heidän lapsensa ja lypsänyt lehmistä heidän lapsilleen kuuluvan maidon. Ihminen on jalostanut tuhannet kanat munimaan satoja munia vuodessa siihen asti, kunnes heittää ne hiilidioksidikammioon. 

Kaikki liittyy toisiinsa. Kananmunantuotannossa turhat kukkotiput heitetään heti syntymän jälkeen murskaimeen, joka jauhaa ne turkiseläinten ruuaksi. 

Kaikki liittyy toisiinsa. Se Atrian naudanjauhelihapakkaus kaupan hyllyllä on jonkun toisen lapsi. 

Kaikki liittyy toisiinsa. Hiljainen hyväksyminen ja muotteihin asettuminen tuhoaa. Tuhoaa eläinten mieliä ja elämiä. 

Harvat pelastuvat. Miljardit tapetaan. 

Jos kyseessä olisi ihminen, jolle toinen ihminen tekee tämän, hän olisi pahimman luokan rikollinen. Kannibaali. Syntinen. Murhaaja. 

Nyt hän on vain teurastaja. Kasvattaja. 

Eläin on tuote ja ihminen tuhoaa lopulta itsensä eikä ymmärrä sitä ja haukkuu niitä ihmisiä jotka ymmärtävät totuuden ja yrittävät näyttää muillekin mutta muut sulkevat silmänsä ja korvansa ja jatkavat maidonjuonnintäyteistä idylliään kotoisassa keittiössä näkemättä lehmän silmiä jotka poukkoilevat ja yrittävät löytää sen oman lapsen mutta oma lapsi on viety pois ja pian joku tekee siitä makaronilaatikkoa kotoisassa keittiössään ja yksi vegaanilapsi joka näkee mielessään silmät lempeät silmät ruokalassa istuu ilman ruokaa koska vanhemmat eivät tahdo nähdä ja muut huutavat haukkuvat ja opettaja sanoo älä vie ruokarauhaa entä elämänrauha rauha olla tulematta syödyksi ja tapetuksi ja ja ja 

jonain päivänä utopia toteutuu ja eläimet ovat samanarvoisia ja kukaan ei tapa ei tapa ei satuta ja nälänhätä pienenee ja ilmastonmuutos on hallittavissa ja se vegaanilapsi olikin edelläkävijä 

tai sitten voimme valita toisen tulevaisuuden jossa me jatkamme ja tuhoudumme ja tuhoamme muutkin

Kommentit

  1. Okei Anni. Tää oli mahtava. Tähän oli tiivistetty hyvin kaikki olennainen ja totuus. Tai siis tää on totuutta, totuutta, jolle ihmisten kuuluisi avata silmänsä. Tää teksti varmasti saa monet ajattelemaan ja toivottavasti tekemään jonkin muutoksen tottumuksissaan. Tiedät varmaan, että mä olen erittäin erittäin paljon kaikkea eläintuotantoa vastaan ja veganismin kannalla. Kiitos että sä puhut tästä TÄSTÄ TÄYTYY PUHUA.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei Fic kiitos kivasta kommentista ja niinpä tästä täytyy puhua ja ihan parasta, että sä olet vegaani :)

      Poista
  2. Apua mä itken Anni, tää on pahinta ja parasta mitä mä oon pitkiin aikoihin sisäistänyt. Oikeesti.
    Mä haluaisin ryhtyy vegaaniks JUST NÄISTÄ SYISTÄ. Oon pitkään jo halunnut, mut mun sisäinen vaisto sanoo, et ei.
    Tää kaikki tässä postauksessa oli jo aiemmin mun tiedossa ja sydämessä raatelemassa mua, mut silti tää vaan muistutti mua uudelleen. Ja nyt tän luettuani vannon, että mä alan katsomaan mitä mä oikeen syön ja tarkistan alkuperän yms. :)

    Ja jos ymmärsit väärin - ei, tää ei ollu kauhea postaus, vaan ihana ja oikeesti näin ajattelevia tarvitaan enemmän maailmaan.
    Mä vihaan sitä kun tyypit meidän koulussa sanoo et "kasvisruoka vittuun ja syökää LIHAA"
    Mä syön lihaa mutta nykyään vain harvoin. Ja esim. kinkkua mä en syö ollenkaan haha :)

    Kiitos tästä postauksesta ja nyt mä lähden täältä vaivaamasta sun mieltä 🩵🩵🩵

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei vegaanius ole loppupeleissä mitenkään vaikeaa, mä en esimerkiks jäänyt kaipaamaan mitään eläinperäistä ja nyt oon niin iloinen, että tein sen päätöksen, vaikka jossain vaiheessa ihan vähän epäilytti. Veganismi on helppoa, kun sen on kerran aloittanut, ja terveellistä ja sitten ei (eläinoikeuksien kannalta, onhan kasviperäisiäkin tuotteita, joita kannattaa ilmaston takia välttää) tarvitse miettiä, mistä mikäkin on peräisin jne. Mutta kiitos kommentista ja siitä, että luit :)

      Poista
    2. Jepjep :)
      Ps. musta tuli tänään kasvissyöjä <3 (vegaaniksi en ryhdy sori) Mut tuntuu älyttömän hyvältä

      Poista
    3. Kiva kuulla :) Jos saa kysyy, mikset siis ala vegaaniksi? Eiks sun vanhemmat anna tai jotain? :/ Mut kiitos vielä, että luit 🩵

      Poista
    4. Kasvissyöjänä ei oo niin helppoa - ei mulle - ja vegaanina olis aika ongelmallista. Mä en voi tai halua selittää. mut kasvissyöjäksi ryhtyminenkin oli pieni suuri harppaus ja oon tyytyväinen siihen nyt <3

      Poista
    5. Syötkö sä muuten sitten kalaa vai et, kun kasvissyöjä voi tarkoittaa kumpaakin? :)

      Poista
    6. Syön kalaa mut vaan mun isoisän kalastamaa (:

      Poista
  3. Vaikka tämä ei kuulu sun blogin aiheeseen, musta on upeaa että sä puhut tästä. Nämä postaukset (siis sun ja myös Fiksutyypin) on saaneet mutkin miettimään mitä syön ja minkä syömistä kannattaisi ehkä vähentää. Sen takia on periaatteessa hyvä, että sä julkaisit tällaisen, koska nyt muutkin saattavat ymmärtää paremmin tätä eläintuotantoa 👍

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuli hyvä mieli tästä, kiitos 💙 Kannattaa miettiä, toivottavasti muutat ruokavaliotasi kasviperäisemmäksi ja ehkä joskus alat vegaaniksi :)

      Poista
  4. Kiitos Anni! Aivan ihana postaus, ja tekee mieli itkeä. Miten sinä osaat tehdä tällaisia iiihhhhaaaannniiiiaaaa postauksia tänne sun blogiin. Mäkin oon miettinyt tota vege ruuan syömistä. Jotenkin on vain todella vaikea luopua maidosta ja vaihtaa se kauramaitoon (minätiedän,ettäolenpaha)!!!!! Meillä on ollut yleensä kanoja ja lampaita kesäisin. Silleen se tarjoaa ihanan mahdollisuuden kanoille ja lampaille viettää se viimeinen kesä ihanalla mökillä. Nyyh nyyh:( !! Olenkin juuri tässä parin päivän aikana kieltäytynyt syömästä kanaa (tulee mieleen ne meidän tipuset D: ) . Musta se on ihan hyvä alku, kun olen vasta viidennellä luokalla:) Ihan hirvittävän ihana, koskettava, kaunis, sydäntäsärkevä ja tunteita herättäva postaus🥺

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 💙 Kyllä sä vielä varmasti jonain päivänä saat maidon vaihdettua kasvimaitoon (mäkin pidin paljon maidosta, mutta nyt kun miettii, kauramaito on jopa parempaa :D), jos vaan todella tahdot. Ja pienet askelet, kuten vaikka aluks se, ettet syö yhtä paljoa kanaa, auttaa, toivottavasti joskus oot kokonaan vegaani :) Kiitos tosi paljon ihana kuulla, että sain ajattelemaan 💙

      Poista
    2. Mä olen muuten aina juonut kauramaitoa, koska en tykkää tavallisesta :)

      Poista
    3. Joo, etenkin Oatlyn kauramaito on tosi hyvää :D

      Poista
  5. Nyt on kirjoitettu mahtava teksti, hienoa nähdä että kirjoitat tästä aiheesta! 🙂

    VastaaPoista
  6. Hyvin kirjoitettu teksti tärkeästä aiheesta, oot tosi taitava kirjottaa ❤️❤️

    VastaaPoista
  7. A. P. U. A. Tää on totta. Tää on niin totta. Mä en ehkä kirjota yhtä pitkää tekstiä kun muut mut koitan sisällyttää olennaisen... Asiaan siis mun ex bff on kasvissyöjä, sen äiti vegaani. Mä oon kuullut nää asiat. 10000000 kertaa. Mut kiitos. Tää on hieno.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa että ymmärrät totuuden, jotkut kieltää sen ja se on niin kauheaa. Kiitos <33

      Poista
  8. APUA. Siis.... mä en tiedä mitä sanoa..... sä kerroit kaikki totuudet suoraan ja valehtelematta. Tää tekee mut haluumaan olla vegaani. Mutta mulle se olis niin hankalaa..... kun oon koko elämäni syönyt lihaa ym. Se olis mulle tosi hankalaa, ryhtyä vegaaniksi, mutta mä haluan. Haluan olla vegaani tai EDES kasvissyöjä. Oon miettiny sitä paljon viime aikoina, tämä sai mut miettii sitä vielä enemmän. Mutta sitten mulla on se ongelma että mun vanhemmat ei hyväksyis sitä... :((
    Mutta oikeesti, mä varmaan itken kohta... tää oli niin sairaan hyvä! Maailman pitää nähä tää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aluksi munkaan vanhemmat ei hyväksyneet vegaaniutta, koska ne ajatteli, että kuolisin heti johonkin raudanpuutteeseen, mutta lopulta sain ne tajuamaan, että vegaanius on oikeastaan terveellistä ja tukee mun hyvinvointia. Toivottavasti säkin oot jonain päivänä vegaani 💙💙 Ja niin hyvä asia, että edes mietit sitä. Kiitos tosi paljon että kommentoit ja mietit asiaa, arvostan 💙

      Poista

Lähetä kommentti

Ihanaa, jos kommentoit, mä arvostan sitä tosi paljon 💙