q&a

 

kuva Pixabaysta :)

Moii <3 Joku ehkä muistaa, että sanoin joskus sata vuotta (vähän liioiteltuna) sitten pitäväni q&a:n, ja kysymyksiä tuli jonkin verran. Tässä vastaukset, toivottavasti viihdyt! 💙

q: Mikä on huonoin kirja, jonka oot lukenut?
a: Varmaan joku alakoulun oi niin mahtavista pakkolukukirjoista, joissa oli hyvin epäennalta-arvattava ja hyvin epämasentava juoni ja aivan loistokkaan monipuolisia henkilöhahmoja. (sarkasmi on ihana asia) Ja www.liisanblogi.net, se oli joku kirja, josta en muista mitään muuta kuin että niin tylsä, ettei voi kyllä suositella yhtään kellekään. Ihan lähiajoilta en osaa sanoa, koska nykyään lopetan kirjat kesken, jos ne on huonoja. Paitsi että tammikuussa luin sellaisen kirjan kuin Totuus nuoruudesta, ja tuotah... en halua nyt haukkua sitä pystyyn, koska kirjailija on kuitenkin nuori ja kirjalla oli hyvä tarkoitus. Mutta jos tahdotte tietää siitä enemmän, se on kyllä niin ohut, että ei tuhlaa paljoa ajastanne. :)

q: Millainen on sun unelmien huone?
a: Mun nykyinen huone on tosi kiva (siinä on tummansiniset seinät uskotteko!!), joten sovitaan vaikkapa se. Jos olisi vielä sellainen kirjahylly, joka ei ole ruuvattu seinään, vaan se on sillä tavalla... tiedättekö, seisoo siinä lattialla, olisi tosi ihanaa :) Mutta mä olen tosi tyytyväinen mun huoneeseen tällä hetkellä, se on sellainen mun näköinen <3 Hei, olisiko joskus kiva, että tekisin jonkunlaisen huoneenesittelyn tänne? En välttämättä näyttäisi koko huonetta, mutta joitakin yksittäisiä kohtia ainakin?

q: Mihin sä kiinnität ensimmäisenä huomiota ihmisessä?
a: Tietenkin ensin ulkonäköön ja ääneen, jos tavataan niin sanotusti oikeassa elämässä, vaikka ne ei mulle todellakaan ole tärkeimmät asiat ihmisessä. Hiuksiin ainakin, ja kasvoissa nenään. Muuten ehkä siihen, miten ihminen puhuu, eli millaisia sanavalintoja hän käyttää, miten puhuu muista, mistä asioista puhuu. 

q: Mikä ois sun reaktio, jos söisit vahingossa lihaa? 
a: Itkisin. Yrittäisin oksentaa. Miksi täytyi kysyä. Nyt mua alkoi pelottamaan. 😭

q: Ootko sä tyytyväinen pukeutumistyyliisi?
a: Itse asiassa joo. Mun pukeutumistyyli on siis farkut ja joku paksu collegepaita. Mulla on ehkä kahdet farkut, joita käytän, ja kirppareilta ostettuja mukavia ja nättejä paitoja, joten miksi en olisi? Ehkä mä tahtoisin vielä joitakin vaatteita, mutta kun olen tällainen ilmastoihminen (mikä 😭), en halua ostaa mitään, jos en ihan oikeasti tarvitse sitä. Paitoja, joita käytän, mulla tosin on ehkä kaksi. :)

q: Ootatko protua vai riparia enemmän? 
a: Molempia yhtä paljon :) Muille tiedoksi, mä aion siis mennä sekä protulle että riparille, koska oon kristitty, mutta haluan myös protulle, koska siellä voisi olla kivoja ihmisiä. 

q: Mitä sä haluaisit, että ihmiset ei aina olettaisi susta? 
a: Hmm... ehkä koulussa olisi kiva, jos kaikki ei olettaisi, että mä olen tylsä, koska olen vegaani. 

q: Lempileffa?
a: Harry Potterit varmaan, enhän mä mitään muita ole katsonut xd Ja Barbie-leffa oli niin hyvä. Ja Disney-leffoista Kaksin karkuteillä ja Frozen 1! 

q: Kirjahahmo, johon samaistut eniten? 
a: Ei oikein tule mieleen muita kuin Vihervaaran Anna ja Runotyttö Emilia <3 

q: Minkä luonteenpiirteen sä haluaisit itsellesi? 
a: Ehkä enemmän kärsivällisyyttä. Vähän tylsä vastaus varmaankin, mutta totta se on :D

q: Mistä oot eniten kateellinen jollekulle? 
a: Ainakin monille täällä blogimaailmassa heidän niin upeista kirjoittamistaidoistaan - esimerkkinä vaikkapa jo lopettanut Ester ja Vilja Viljan ajatuksista ja Perho Sanojen siivistä ja moni muukin. Ja ehkä joillekin ihmisille, vaikka mun yhdelle koulukaverille siitä, että jotenkin kaikki vain haluavat olla heidän kavereitaan? Outoa. Plus joitakin ulkonäköön liittyviä asioita jne jne, mä olen usein kateellinen ihmisille...

q: Mitä sä ajattelet (perus)koulusta? 
a: Mitäköhän siitä pitäisi ajatella? Tosi mahtavaa, että Suomessa on ilmainen ja kaikille sukupuolille avoin ja aikaisin alkava yleissivistävä peruskoulu. Toisaalta, nyt kun olen tätä yläkoulua käynyt jo monta kuukautta, se on välillä vain niin ärsyttävää. Tunnit menevät samaa kaavaa: ope tulee 5 minuuttia myöhässä, kaikilla menee 5 minuuttia istua paikoilleen, 5 minuuttia opettaja käskee laittamaan puhelimet pois, kertoo tunnin tehtävät ja ehkä opettaa jotain, kaikki huutaa ja riitelee ja kiroilee ja v*ttuilee opettajalle, ope maanittelee paria huomionhakuista tekemään tehtäviä, kaikki alkaa pakkaamaan 10 minuuttia ennen kuin tunti loppuu, pääsemme 7 min etuajassa ja ei kun seuraavalle tunnille. Kuinkakohan paljon siinä ehtii oppia? Ei paljoa. Joten kotiin jää hyvin paljon asioita eikä niitäkään välttämättä tajua, ja kokeisiinluku on kauhea urakka. Mutta niin, en valita, kaikki eivät edes saa käydä koulua. Entä mitä mä pidän koulusta - aika tylsää olisi ilman sitä, uusien asioiden oppiminen on tosi kivaa, monet asiat on kiinnostavia, koulussa näkee kavereita ja kivoja puolituttuja, joita ei muuten näkisi. Positiiviset ajatukset on siis, mutta luokkaa voisin kyllä vaihtaa. :)

q: Lempiurheilulaji?
a: Urheilulaji... en mä edes tiedä, mikä on urheilulaji D: Jotkut pallopelitkö vai? Mä en pidä pallopeleistä, en sitten yhtään. Ne on vaarallisia 😭 Mutta jos se lasketaan urheiluksi (ainakin liikunnaksi), kävelyillä käyminen, juoksumatolla juokseminen ja Youtuben workout-videoiden avulla treenien tekeminen :)

q: Lempibiisit tällä hetkellä ja miks? 
a: Tuohon miksi on aika vaikea vastata haha, mutta tällä hetkellä tehokuuntelussa on ainakin nämä (nämä sitten vaihtelee tosi paljon sen mukaan, millainen fiilis esimerkiksi on): päivänvaloo (pehmoaino ja Lauri Haav), The Nights (Avicii), mielipide (pehmoaino), Hulda (pehmoaino), The 30th (Billie Eilish), Ocean (Elsa & Emilie), Oulun kyläst ikuisuuteen (Ellinoora ja pehmoaino), MTV3 (Tupe.)... Ja vaikka viime aikoina ei ole tullut kuunneltua niin paljon, Haloo Helsingin biisit on niin ihania ja se on yksi mun ehdottomista suosikkiartisteista! Heiltä suosikit Kiitos ei oo kirosana ja Älä pelkää elämää :) Mun musiikkimaku on niin satunnainen, yhtenä päivänä kuuntelen pehmoainoa ja toisena sitten Linkin Parkia xd (LINKIN PARK ON HYVÄ)

q: Millaisen tekstin sä viimeks kirjoitit?
a: Runon :) En mä tiedä, miten sitä kuvailisin, ehkä jonakin päivänä julkaisen sen tänne tai Wattpadiin?

q: Suurin toiveesi nyt?
a: Muuttaa maailmaa paremmaksi. Se on mun tehtävä. Ja se, että voisin olla aikuisena toimittaja. Ja ai niin, viime aikoina mä olen haaveillut niin paljon siitä, että voisin joskus adoptoida rescuekissa. Olisi upeaa antaa jollekulle koti ja kissa tuntuu niin sopivalta mulle, mutta enkös mä olekin allerginen kissoille. Yksi suurimmista toiveista tällä hetkellä siis se, että mun kissa-allergia katoaisi aikuisuuteen mennessä jonnekin taivaan tuuliin.

q: Onko sun mielestä maailmankaikkeus loputon?
a: Hmm. Ei mikään kai voi olla sillä tavalla loputonta, ettei se lopu koskaan? Mutta mä muistelen, että se menisi sillä tavoin, että maailmankaikkeus suurenee koko ajan. Jos niin on tutkittu, totta se sitten on. Luotan siis tutkimuksiin enkä pidä sitä mitenkään mahdottomana.

q: Mitkä voisivat olla viimeiset sanasi, jotka maailmalle lausuisit?
a: "Tää paikka on kaunis. Pelastakaa se. Ja toisenne."

q: Kuka ihminen on vaikuttanut elämääsi eniten?
a: En mä pysty sanomaan ketään yksittäistä. Vanhemmat tietysti, ilman heitä tai ketään esivanhempaani mua ei olisi. Yritän tässä miettiä, onko joku yksittäinen ihminen vaikuttanut siihen, miten minusta tuli minä (tarkoitan nyt oikeastaan kirjoittamista ja veganismia, niiden kautta mä usein määrittelen itseäni) ja kirjoittamiseen ei ole, mutta vegaaniuteen - *meinasin kirjoittaa sun nimen tähän hupsis tupsis* Fic. En mä tiedä, olisinko vegaani ilman Fiksua, ei oikeasti mitään hajua, mutta ei oteta riskiä ja sanotaan, että hän (ainakin yhdeksi). Lisäksi mun kaikki muutkin nettikaverit ja parhaat irl-kaverit on tosi tärkeitä ja ilman heitä elämä olisi kauheaa, mutta en tiedä, ovatko he sillä tavalla vaikuttaneet elämäni kulkuun. :)

q: Lempiperunalajisi? 
a: Häh, onko perunoita eri lajeja? *googlaa* Anteeksi mitäs *tähän joku ruma sana*. "Suomessa on noin 50 perunalajiketta teollisuuden tärkkelysperunat mukaan lukien." Öö okei, googlatkaa perunalajike ja kelatkaa tuo lista läpi Wikipediasta, olen järkyttynyt. Vastaus sitten. Kaikki varhaisperunat eli uudet perunat vai mitä ovatkaan, ne mitä syödään kuorineen. Ne ovat hyviä. :)

q: Minkä ikäiseksi koet itsesi henkisesti?
a: Ei mitään hajua?? 

q: Onko sulla joku outo tapa jonka haluut jakaa?
a: Ainakin mä pureskelen hiuksiani... jotain hiussuortuvaa vaan pureskelen, etenkin jos mua hermostuttaa tai on tylsää tai jotain. 😭 Lisäksi mä saatan heiluttaa päätäni, kun puhun jos olen jostain kiihtynyt. Musta tuntuu, että unohdin nyt tosi monta, kun koulukaverit on koko ajan huomauttamassa jostain oudosta tavasta. 

q: Mitä sun huoneen seinillä on?
a: *siirtyy portaikosta (älkää kysykö miksi istuu siellä, pikkusiskokin meinasi juuri kävellä päälle) huoneeseensa* Ainakin tuossa sängyn yläpuolella oli ennen tosi paljon mun itse ottamia kuvia, mutta sitten seinät maalattiin uudestaan ja jouduin ottamaan ne pois enkä jaksanut laittaa takaisin, mutta aion kyllä. Sen viereisellä seinällä on mun saamia syntymä- tai nimipäiväkortteja, jotka aion tosin ottaa pois, koska siihen tulee pari julistetta. Ovessa on joku Pinterestistä tulostettu vegaanimietelause, oven aukaistessa näkyvässä seinässä pari Pinterestistä tulostettua mietelausetta ja nätti joulukortti. Valokatkaisimen vieressä tulostettu kuva, jossa lukee "Be the light in a world of darkness" (hauskaa, vai mitä). Kirjahyllyn vieressä vaatekaapin sivussa kirjoittamiseen liittyviä mietelauseita/jotain Pinterestistä. Kirjahyllyn alla pari vegaanijuttua, sellainen lappu yhdestä mielenosoituksesta, jossa lukee ne huudot ja lehdestä leikattu ilmoitus yhdestä Elisa Aaltolan jutusta, jossa olin ja sain Elisa Aaltolan nimikirjoituksen hänen kirjoihinsa <33 (suurin idolini siis parin muun ohella on hän) Ja mitäs vielä, vaatekaapin ovessa pari Pinterestistä tulostettua juttua. Ai niin, tuossa sänkyä vastapäätä on Muumilaakson kartta -juliste, Kirjamessuista yksi juttu ja joku Pinterest-juttu. ... Joo, mulla on paljon asioita seinillä.

q: Kerro joku sun lempinimi?
a: Voin kertoa parikin: Anska (älä käytä tai suutun), Hanska (sama juttu vähän lievempänä), Ankeinen, Antsa, Anneli. Ja yhden mun parhaan ystävän puhelimella olen Se yks vitun ituhippi vegenisti plus joku salaatinlehtiemoji. Seeelvä.

q: Mikä on blogin pitämisessä ikävin puoli?
a: Se, jos joskus tuntuu, etten julkaise tarpeeksi usein/tulee paineita jostakin postauksesta, ja joskus harvoin jokin, että huomaa näyttökertoja tulevan paljon vähemmän kuin joskus.

q: Jos sun pitäis sanoa yksi sana jokaiselle maailman ihmiselle, mikä se olis?
a: Rauha.

q: Ootko sä stalkkeri? :)
a: No tuotaah... olen. Myönnetään. Kukaan ei ole turvassa, jos hänen nimensä mainitaan kerrankin jossakin internetin syövereissä. Ja onhan se aika hauskaa kaivella jotain opettajien Facebook-kuvia. :)

q: Mitä urheilulajia mieluiten harrastaisit?
a: Tanssia ehkä. Se vaikuttaa tosi kivalta, mutta en uskalla aloittaa...

q: Lempiperhoslajisi?
a: Mä luin Puhe eläinten puolesta ja tajusin siitä paljon uutta enkä tahdo enää nimetä mitään lempieläimiä tai lempieläinlajeja - eläimet on yksilöitä, ihan niin kuin me, ja jos sanoisin vaikka, että lempiperhoslajini on sitruunaperhonen, se kuulostaisi ainakin omaan korvaan siltä, että ajattelen kaikkien sitruunaperhosten olevan samaa joukkoa. En tunne heitä enkä valitettavasti opi koskaan tuntemaan. Kuulostinpas negatiiviselta, haha! Tää on mulle vain tosi tärkeä asia, kuten jotkut on varmasti huomanneet. Mutta perhoset on siis niin kauniita, kaikki ne valkoiset on ainakin upean näköisiä <3

q: Asia jota et ymmärtänyt ikinä vaikka sulle oli sitä yritetty hartaasti selittää?
a: Tämä on tosi hyvä kysymys, johon en osaa vastata mitään... Lisään tähän, jos tulee joskus mieleen. Ei kun hei, se, miksi mun täytyy pelata pallopelejä koululiikunnassa. EI MIKSIKÄÄN PISTE.

q: Kuinka monta kirjaa sulla on tällä hetkellä lainassa?
a: Kotona meidän lähikirjastosta kaksi (mitä IHMETTÄ...... kävin kyllä palauttamassa kirjoja juuri ennen lomaa), ja nyt kun olen isovanhemmilla, heidän lähikirjastostaan (johon mulla on tietenkin kirjastokortti, miten mä selviäisin ilman kirjoja ajat, joita olen isovanhemmilla?) kai kuusi.

q: Mitä vuodenaikaa eläisit mieluiten koko loppuelämäsi?
a: Kesää!! Rakastan kesää ja tahdon kesän ja haluan kesän ja kesä tänne nyt heti paikalla kiitos paljon.

q: Jos taivaan pitäisi olla joko vihreä tai punainen, kumpi sen mielestäsi pitäisi olla?
a: Riippuu millainen vihreä tai punainen. Tietenkin sellainen kiva auringonlaskupunainen sopii aina, mutta jostain tummanpunaisesta tulisi ehkä vähän liikaa maailmanloppufiilis 😭 Mutta vihreä olisi niiiiin epäluonnoton taivaan värinä....... kuka tämän ikinä kysyikään, ilmoittaudu kommentteihin, voin pamauttaa sinua päähän, koska tää kysymys jäi häiritsemään mua :)

q: Ajatteletko, että jokainen on täydellinen vai ettei kukaan ole täydellinen?
a: En mä tiedä, oikeasti. Kaikki ei ole täydellistä, mutta ehkä maailma on kokonaisuutena (lukuun ottamatta ihmisiä) täydellinen. Omalla tavallaan. Jotain sellaista, haha. Mutta täydellisyyttä ei kannata tavoitella, siinä ei käy hyvin ;)

q: Ajatteletko, että jokainen ihminen syntyy hyvänä vai voiko joku syntyä pahana?
a: En usko, että kukaan voisi syntyä pahana. Tai no, esimerkiksi psykopatia on synnynnäistä, mutta onko psykopaattikaan välttämättä paha, vai vain sairas? Ja psykopaatiksi kehittymiseen vaikuttaa myös lapsuuden ympäristö (terveisin Wikipedia, en mä noin paljoa tiedä psykopatiasta muuten, älkää säikähtäkö). Ympäristö muovaa lapsesta hyvän tai pahan (siinä merkityksessä, mitä tässä kysymyksessä tarkoitetaan, ei kaikki ole todellakaan noin mustavalkoista), en siis usko, että kukaan syntyy pahana. 

q: Kolme kirjaa, jotka avarsivat eniten maailmankuvaasi?
a: Viha jonka kylvät, Puhe eläinten puolesta ja... mikäköhän kolmas, haha. Lisään tähän, jos tulee jossain kohdassa mieleen :)

q: Ootko edelleen Harry Potter -fani?
a: Mun Harry Potter -faneus on ehkä unohtunut jonnekin muiden mahtavien kirjojen ja J. K Rowlingin transfobisten kommenttien alle, mutta kyllä se jossakin mun sisimmässä vielä piilee. Pitäisi ehkä lukea Harry Potterit uudestaan (okei, poistetaan tuo ehkä) jossakin kohdassa, vaikka kesällä :)

q: Mitkä on kolme itkettävintä tekstiä/kirjan kohtausta tai jotain sellaista? 😂😭
a: Ainakin Minne katosit, Monday? -kirjan loppu (siis ei se ihan loppu, vaan vähän keskiosan jälkeinen), ja koska laulut on periaatteessa tekstejä, SANNIn Haukilahden rantaan. Kolmatta en nyt keksi :D

q: Mitä sun vegaanisuuus on tuonut sun elämään?
a: Paljon superhyviä ruokia joita en sekasyöjänä olisi tullut maistaneeksi (esimerkiksi kukkakaali. laita kukkakaalia uuniin tai pannulle ja syö sitten. tulet rakastumaan) ainakin! Ja oikeastaan uudenlaisen näkökulman maailmaan. Harkitsevuutta, en voi vain mennä ja shoppailla meikkejä, koska pitää tarkistaa, ovatko ne vegaanisia. Iloa, koska mä voin ajatella, että mä pelastan henkiä ja maapalloa. Kaikenlaista muutakin hyvää sen on tuonut, suosittelen :)

q: Mikä on sun oma lempipostaus sun blogissa?
a: Joku runopostaus varmaankin.

q: Kenen tarinablogilaisen nimen sä haluaisit? (Hyvin luovaa..)
a: Ficin (sen oikean nimen haha) tai Esterin (Esterillä ei ole enää tarinablogia, mutta se on nyt silti tarinablogilainen). Oikeastaan aika moni käyttää nimimerkkejä, en tiedä monen nimeä :D Nimimerkeistä Perho ja Sammal on kyllä superihania <33

Tätä oli kiva kirjoittaa, mä rakastan vastailla kysymyksiin - tykkään höpöttää ja perustella vastauksia, ja jos joku kysyy jotain, voin ainakin olla varma, että häntä oikeasti kiinnostaa! Kiitos jos luit tänne asti, ja jos tulee vielä jotain kysymyksiä mieleen, kommentoi vain alle 💙

Kommentit

  1. Olin unohtanut ihan kokonaan, että sulla oli tällanen, mutta joo hieno postaus oli :)) Sun huone kuulostaa tosi esteettiseltä ja tosi annimaiselta (kerro miten sä onnistut säilyttämään jotain mielenosotuslappuja??). Joo Elisa Aaltola on munkin yks suurimmista idoleista Laura Gustafssonin ja parin poliitikon lisäks :) Miksihän sanoin ton, koska varmaan tiesit, mutta tiedoksi kaikille jotka näitä kommentteja lukee. Nauroin tossa perunakohdassa. Ja koulu on ärsyttävää juuri noista nimenomaisista syistä. Uskon, että oppisin paljon paremmin, jos saisin vaan opiskella kotona noi kaikki asiat rauhassa (mä teen jo niin ja lisäksi käyn koulussa eli vielä turhempaa), mutta tajuan kyllä, ettei se melkein kellään toimis. Jaaa toi vastaus täydellisyyskysymykseen tai mihin ikinä on aika hyvä :)) Ja kuka maailmankuvakirjakysymyksen kysyikin niin aika loistava kysymys. Miksihän mä jaarittelen näin paljon, mukava postaus siis 💙

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)) Onnistuin vaan, mä työnsin sen mun reppuun siellä :D Joo, ehkä olis hyvä, jos sä voisit hakea erityislupaa käydä koulua omatoimisesti :) Kivaa jaarittelua, kiitos kommentista 💙

      Poista
  2. En mäkään muistanut että tällainen oli, mutta tosi kiva postaus.
    Ja joo, ois kiva nähä sun huone:)
    Ei kai mulla enempää, mä en ymmärrä miten kaikki muut saa aikaseks pitkiä romaanikommenttei mut mä en melkein ikinä😂😂

    VastaaPoista
  3. Siis tosi hyviä vastauksia ja just sellasia melko pitkiä mutta kiinnostavia :D En nyt ala kommentoimaan jokaiseen kohtaan erikseen joten öööö ihana postaus ja ihanaa että sait tän väsättyä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, yritin tehdä sopivan pituisia mutta en kuitenkaan liian lyhyitä ja kiinnostavia, kiva kuulla, että onnistuin :) Kiitoos <3

      Poista
  4. Mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu postaus! 🤍 Mä muuten joku aika sitten lainasin ton Totuus nuoruudesta, (en ole vielä lukenut) kun sen takakansiteksti vaikutti hyvältä, mutta nyt en olekaan enää niin varma…
    Okei, olen pahoillani, mä kysyin pitäisikö taivaan olla mielummin punainen vai vihreä, mutta olen joskus kyllä itsekin miettinyt sitä :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee ihana kuulla! <3 Ja oookei, saat anteeksi taivaskysymyksen :D

      Poista
  5. Tätä oli kiva lukea <3

    VastaaPoista
  6. Rakastan q&a postauksia, koska niissä saa kurkistaa vähän niin kuin muiden mieleen, se on hienoa. Ja en ymmärrä miten jaksat kirjoittaa niin tuhottoman paljon, oikeesti. Tää kommenttikin on niin lyhyt, mutta en jaksaisi kirjoittaa kovin paljon pidempään (en osaa pistää tietokoneella emojeita:( paitsi tollasen. Mutta joo, ihan super kiva postaus. En oo pitkään aikaan lukenut sun blogia, mutta ehkä alan taas lukea aktiivisemmin. T: anonyymi henkilö, joka rakastaa eläimiä, okei kiva moikka (haluisin pistää tähän sydänemojeja)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Ihanaa, jos kommentoit, mä arvostan sitä tosi paljon 💙