Inspiraatiota kirjoittamiseen / tarinaideoita

 Moi ja tervetuloa!! Pitkästä aikaa inspiraatiopostaus, toivottavasti pidätte :) Aika hajanaisia ideoita, mutta ehkä joku saa näistä jonkin pienen inspiraation palasen, josta voi sitten kehittää jotain 💙


inspiroivia kuvia (kaikki Pinterestistä)

 


 


  

 

 

 

pieniä harjoituksia

- Ota mikä vain kirja, vaikka omasta hyllystäsi tai kirjastolainojen pinosta, ja lue sen ensimmäiset 1-3 lausetta. Aloita niillä tekstisi. 

- Mieti jotakuta ihmistä, joka herättää sussa paljon tunteita - vaikka ihastuksesi tai luokan ärsyttävin ihminen. Kirjoita teksti, jossa kuvailet häntä aloittamalla kaikki lauseet "se" tai "hän".

- Valitse sokkona ihan mikä vain kuva puhelimesi kuvakirjastosta ja kuvaile sitä mahdollisimman tarkasti. 

- Kirjoita saderuno/teksti sateesta ilman sanaa "sade". 

- Keksi jollekin sanalle mahdollisimman monta synonyymia (eli samaa tarkoittavaa sanaa, vaikka kissa ja katti) ja kirjoita sitten teksti, jossa käytät niistä kaikkia tai suurinta osaa. 

- Kirjoita runo, jossa on ensimmäisellä rivillä 1 tavu, toisella 2 tavua, kolmannella 3 tavua ja niin eteenpäin

- Etsi joku kiinnostavalta vaikuttava tarina blogistani ja kirjoita se uudestaan, mutta jonkun toisen hahmon kuin kertojan näkökulmasta. (ja lähetä se mulle jos teet näin, koska olen utelias :D) (pitäisikö itsekin tehdä noin, että ottaisin jotain suosituimpia tarinoitani ja kirjoittaisin ne uudestaan toisen hahmon näkökulmasta??) 

- Mene julkiselle paikalle, ihan sama minne, vaikka bussiin, junaan, kirjastoon, kauppaan. Jonnekin, missä voit istua ja kirjoittaa hetkisen. Kuvaile jotakuta/joitakuita tuntemattomia ihmisiä mahdollisimman tarkasti vihkoosi tai puhelimellesi. Luo heistä sitten henkilöhahmo, kuvittele millaisia he voisivat olla luonteeltaan ja kirjoita tarina/tekstinpätkä heistä. 


paikkoja, joista tarina voi alkaa

- koulun vessa 

- hylätty talo

- kerrostalon rappukäytävä

- kirjaston nuorten osasto 

- Snapchat (ei ole fyysinen paikka, mutta paikka internetissä??)

- pieni kylä jossain Pohjanmaalla

- soutuvene

- mökin piha

- mielenosoitus


dialogin pätkiä

”Moi, mikä sun nimi on?”

”Ei.”

”Ai et halua kertoa?”

”Ei kun mun nimi on Ei.”

*

”Sä olet kaunis.”

”Ja sulla ei ole silmälaseja päässä.”

”Mulla on huono kaukonäkö, ei lähinäkö.”

*

”Eiks sun pitäis olla tunnilla?”

”Joo.”

”Liikettä niveliin sitten!”

”Tuntia on mennyt jo vartti eli mulle tuli jo poissaolo, joten miks helvetissä mä nyt sinne menisin?”

*

”Ootko sä vetänyt jotain vai mikä vaivaa?”

”Häh?”

”Käyttäydyt niinku eläin, hypit ja sekoilet!”

”Oot sä käynyt bilsan tunneilla? Ihminen on eläin.”

*

”Mä oon niin tyhmä, en ees osannut sitä yhtälöä.”

”Niin oot.”

”Hei!”

*

”Miks sä estit mut snäpissä?”

”En mä mitään estänyt, vaan poistin mun tilin.”

”Miksi?”

”Jos haluaa kadota, on kiva ettei jää vahingossa snäppikartta päälle.”

*

”Tuleeko sulle outo olo tosta hylätystä talosta? Ja kelle sä vilkutat?”

”Eihän se mikään hylätty ole.”

*

”Ootko sä se kadonnut?”

”Mikä kadonnut? Hmm, katsotaanpa… ihan tässä olen.”

*

”Miksi sä kirjoitat jotain runoja?”

”Miksi sä selaat TikTokkia?”


nimiä tarinoille

- Siitä kaikki alkoi

- Lasinen tarina

- Veitsi tihkui punaista nestettä

- Tähdet putoavat

- Epätylsä matikan tunti

- Viimeinen päivä sairaalassa

- Päiväkirjat

- Tunnin mittainen vilkaus

- Maailman kauneimmat silmät

- Toisiksi viimeinen tilaisuus

- Juhannus laiturilla

- Planeetan puolesta

Kommentit

  1. Oi ihanaa, mä olin niin kaivannut tällaisia!! Sain pari ideaa, varsinkin noi harjoitukset vaikuttaa tosi hyviltä, kokeilen varmasti! Ja joo, voisi olla ihan kivaa lukea (ja kirjoittaakin) sun tarinoita eri hahmojen näkökulmasta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee mahtavaa jos tästä on hyötyä, sehän tän tarkoitus onkin 💙

      Poista
  2. Ihana postaus! Mulla just oli joku ihmeen writer's block, ja tää kyllä todella auttaa mua keksii ideoita uusiin tarinoihin/runoihin <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!! <3 Toivottavasti saat kirjoitettua :)

      Poista

Lähetä kommentti

Ihanaa, jos kommentoit, mä arvostan sitä tosi paljon 💙