Yöllä kaiken välissä

kuva: minä


Yöllä kaiken välissä mä kirjoitan runoja, joista joitakin haluan jakaa muille. Eli juuri nyt nämä, vihaa tai tykkää <3
(uusi runo alkaa **-kohdalla, vaikka sitä ennen olisikin jossain kohtaa tyhjä rivi, se meinaa vaan säkeistön vaihtumista)

**

yöllä kaiken välissä
raotan huoneeni ikkunaa
auto ajaa ohi ehkä matkalla
eroamaan tai sitten kissan luo kotiin
kaikki on öisin samaan aikaan
tiiviimpää ja väljempää
on tilaa hengittää ja toisaalta
on enemmän vähemmän 
aikaa pelolle joka
vaanii puiden varjoissa sammalissa
tiellä ja sängyn alla
pehmolelun nappisilmissä:
mitä jos emme olekaan ne
jotka luulimme olevamme?
kysyy kuu jonka kuului olla ystävä
ei vihollinen
huuto kaikuu yössä
huusinko minä vai ehkä harakka
jonka poikaset orava vei

kauhua
on muuallakin kuin elokuvissa
sitä on meidän kaikkien
arkisten ajatusten reunoilla
sitä voi erehtyä luulemaan tomusokeriksi
turvallisuudenkaipuuksi
mutta oikeasti se on vaarallista
jääpölyä
joka tekee itselleen sijan sisältäsi
läheltä sydäntä
jos antaa liikaa tilaa
sitä on turha puhallella pois
keskiyöllä kun sydän jyskyttää
joka paikassa on vaara
tarkka-ampujia
ja turvaa ei ole edes oman 
pään sisällä
silmät kiinni pää peiton alle
rukoilla ja miettiä jotain kivaa
kaikuu pöllön saalistushuuto
kaukaa

yöilma kiemurtelee sängyn ympärillä

**

ehkä en aina löydä kauneutta
kun peiliin vilkaisen
ehkä en aina tunne taitavuutta
kun katson pulpetilla lepäävää koepaperia
ehkä en aina ole varma itsestäni
kun kävelen pitkin käytäviä ja joku jotain huutaa
mutta silloin olen ylpeä kun tajuan
että olen onnistunut paperille valuttamaan
palan itsestäni, luonut jotain
varmasti kaunista
silloin tunnen oloni taitavaksi
kun luen valmiin tekstin hiljaa
ääneen ja ajattelen: taideteos
kehystämättömiä teoksia
satunnaisten kynien vedoksia
ruutupaperilla
ei minun kauneuttani peilistä näe, 
se on kätketty vihon sivuille

** 

tuuli koettaa häätää
vanhalla laiturilla istuvan runotytön pienen
sinistä näkyvissä ylhäällä vain
pieni tilkku
myrskypilvet harmaat ja utuisat
lähestyy
en vetäydy
vesi väreilee niin kovaa ettei
silmät ehdi tarttua
kuulen kun toisten laituri kolisee
meidän pysyy paikallaan
minä, laituri, ja peura joka pakeni
minua metsään
heilun heilun hiukset lentää
myrsky nousee
toivon että kohta ukkostaa
(että Jumala ajelee rattailla
mukulakivikatua)
muttei niin että sattuu
kaukaisuudessa kaksi lokkia

Kommentit

  1. Nää kaikki oli taas upeita runoja. Ensimmäinen runo oli kuitenkin mun lemppari...sen tunnelman tunsi kun luki sitä...niin kaunis se oli <3

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Ihanaa, jos kommentoit, mä arvostan sitä tosi paljon 💙