Ulkopuolinen

 


Moi ja tervetuloa uuteen postaukseen! 💙   
Lupasin, että pitämäni pienen runokilpailun (jonka lopputuloksia pääset lukemaan tästä) voittaja, tai tässä tapauksessa voittajat, saavat päättää yhden postauksen, jonka toteutan parhaani mukaan. Toinen voittaja Kastehelmi toivoi mielipidekirjoitusta, ja toinen voittajamme S taas jotakin kaunokirjallista tekstiä yksinäisyydestä tai ulkopuolisuudesta tms. Olen todella pahoillani, että S:n palkinnon tekemisessä on kestänyt, mutta tässä tämä nyt on - ei ehkä täysin selvästi yksinäisyys- tai ulkopuolisuusteemalla, mutta kyllä etenkin ulkopuolisuus tässä esiintyy :) Olen melko varma, että aika moni ajattelee tämän aiheen olevan liian käytetty ja olisivat toivoneet juoneksi jotakin omaperäisempää, ja niin minäkin ajattelin. Päädyin lopulta siihen, että teksti on ihan hyvä tällaisena ja juoni/aihe itsessään on minulle tärkeä ja hieman omakohtainenkin, joten no, tällainen tämä nyt on 
😅💙  

Ps. Kuten osa teistä ehkä huomasikin, Merenneito-nimellä pariin tarinablogiin jokin aika sitten kommentoinut tyyppi pyysi vastaajia arvaamaan, kuka tarinablogiyhteisön jäsen hän on. Oikea vastaus oli... rumpujen pärinää... minä, haha 😅 Halusin nyt sanoa näin sen julkisesti myös postauksessa, vaikka joillekuille kommentin saaneille kerroinkin jo yksityisesti :)


Me oltiin oltu aina parhaat ystävät. Ne, jotka laittoivat kolmannella luokalla kauloihinsa ystäväkorut, sydämen puolikkaat, todisteeksi ystävyydestä. Ne, joiden ei tarvinnut opettajan mainitessa parityön miettiä sekuntiakaan, kenen pariksi päätyisi. Ne, jotka lupasivat ja vannoivat olevansa parhaat kaverit tästä hetkestä ikuisuuteen. 

Mutta jossakin vaiheessa sinä aloit muuttua. Aloit meikata kouluun, latasit kaikki ne sosiaalisen median sovellukset, jotka me olimme yhdessä päättäneet olla lataamatta, viestittelit poikien kanssa päivittäin, vaikka ennen et ollut kehdannut laittaa yhdellekään heistä edes mitä tuli läksyksi -viestiä. Ensin en huomannut tai välittänyt, saithan sinä tehdä mitä huvittaa, mutta sitten, aivan yhtäkkiä, aloit hengata koulussa niiden suosittujen porukoissa, joihin meitä ei oltu koskaan ennen päästetty.

En ollut tunnistaa sinua. Minun parasta ystävääni, joka yhtäkkiä seurasikin Instagramissa trendikkäimpiä  sometähtiä eikä lempikirjojemme fanitilejä, jonka kasvot olivat peittyneet ripsivärin ja kajaalikynän alle, joka pukeutui kouluun napapaitaan ja tiukkoihin farkkuihin ja joka kikatti joidenkin toisten tyttöjen kanssa jollekin, mistä minä en tiennyt mitään.

Olin liian lapsellinen, liian nolo, liian kaikkea sitä, mitä sinä ja porukkasi pitivät naurettavina. Minä pukeuduin vaatteisiin, jotka tuntuivat mukavilta, en vaatteisiin, jotka olivat muodikkaita tai muiden mielestä cooleja. Minä luin kirjoja, panostin kouluun, en meikannut kuin korkeintaan pienellä määrällä ripsiväriä. Minä en ollut suosittu, täydellinen tai yhtään mitään muutakaan.

Sinä esitit edelleen olevasi ystäväni. Sinä vastasit viestiini, jos lähetin sinulle sellaisen, sinä sanoit, että olen tärkeä sinulle, kun toivotin hyvää syntymäpäivää. Mutta minä tiedän, että kaiken sen takana nauroit minulle oikeiden ystäviesi kanssa, pyörittelit silmiäsi viesteilleni ja tuhahdit ylimielisesti synttärikortilleni.

Uusi luokka alkoi ja kaikki muuttui. Ei ollut enää edes moikkaamisia aamulla, vastaukset viesteihin muuttuivat persoonattomiksi ok-teksteiksi, ja mulkaisut minua päin yleistyivät koko ajan. Ennen olin ollut se tyttö, joka oli ihan ok tyyppi, mutta ei mitenkään suosittu. Nyt olin yhtäkkiä se nolo, lapsellinen tyttö, jota päin katseltiin silmiään pyöritellen. Ja olisi täyttä valetta väittää, ettei se liittynyt sinuun mitenkään.

Ja usko tai älä, se satutti minua. Se satutti minua paljon.

Olen yksin. Täysin yksin.

Mutta minä aion löytää jonkun, joka ei ole yhtä teennäinen, minihameita käyttävä kikatteleva vahanukke kuin sinä. Ja niin minä teen.

Kommentit

  1. Ihana!!! Tämä on myös mullekin samasuttava teksti vaikkei ihan tällä tavalla. Kumminkin ainakin melkein näin on käynyt minulle... Itse postaus, jos lähtee miettimään juuri sitä, oli TODELLA KAUNIS. Anni, mä en voi käsittää miten sä teit tän. Tämä on mun mielest' paras sun postauksista mitä olen lukenut <33

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, kiitos paljon, Oona 💙 Ihanaa, että säkin kommentoit välillä tänne! Ja ihanaa myös, että pidit tästä tarinasta 💕

      Poista
  2. Omgg tää oli oikeesti tosi hyvä ja surulline!! 🥺 Tää nousee kyl todellaki mun suosikkipostaukseks sun blogis!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä ihmettä, en olisi koskaan uskonut, että joku pitää tästä näin paljon 😅💙 Kiitos tosi paljon, Tuulis 🤍

      Poista
  3. Ootko sä sattumoisin lukenut Vuosikirjan? Tää nimittäin muistutti sitä aika paljon :). Oli silti ihanaa saada lukea sulta tällainen, ja Onnea vielä S:lle <33

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, olen lukenut Vuosikirjan, ja pidin siitä paljon :) Tajusin vasta tämän kommentin myötä, että tämähän oikeastaan muistuttaa joitakin sen osia paljon 😅 Kiitos kommentista, Helmi 💙

      Poista
  4. IHANAIHANAKAUNISKAUNIS!!! Aivan mahtavaa, Anni. Tää on niin ihana ja koskettava - muistuttaa että tätä oikeasti tapahtuu ja syrjintää on maailmassa. Se sai minut ajattelemaan tätä asiaa vähän enemmän ja miettimään jotenkin... Maailmaa. :D Asiat tässä etenivät ihanasti, vähän pala palalta ja lopulta sitten se oli pahimmillaan. Kaikin puolin mahtavaa! :D

    Ainoa huomautettava asia on, että alussa voisi olla vähän enemmän tietoa näiden ystävyydestä, kun tuntui että se jäi vähän auki. Siitä tosiaan välittyi se, että nämä tarinan tytöt olivat olleet ystäviä, mutta se on vain siinä yhdessä kappaleessa.

    Mutta ei sillä nyt niin väliä, kunhan tiedät että... TÄMÄ. ON. IHANA.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoskiitoskiitos Vilja, tämä kommentti teki mulle tosi hyvän mielen 💙 Oikeasti, en voi käsittää, että pidit tästä näin paljon... Kiitos 💙 Ja ihanaa etenkin se, että tämä sai sut ajattelemaan, koska ainakin mun mielestä ajattelemaan saavat tekstit ovat juuri niitä parhaita :) Kiitos myös tuosta hieman kriittisestä palautteesta! Mä todella yritin saada enemmän tekstiä siitä tämän tekstin hahmojen vanhasta ystävyydestä, mutta jotenkin se vain ei onnistunut. No, joka tapauksessa kiitos 💕

      Poista
  5. IHANAUPEAMAHTAVAHYVÄ!!!! Loppu oli mielestäni vähän surullinen ja se sopi tarinaan hyvin! Tämä päähenkilö on aika samanlainen kuin minä! Okei, ehkä en ole lapsellinen mutta muuten! Ihan MAHTAVA Postaus:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon, aivan ihanaa, että pidit tästä 💕 Yritin tehdä tuosta lopusta samaa aikaa surullisen ja vähän toiveikkaan, toivottavasti onnistuin siinä 😅

      Poista
  6. Eikä, ihana! Siis tosi tosi koskettava ja todentuntuinen. Aihe tosiaankin on käytetty, kirjoitustyyli oikeastaan myös, mutta se ei missään nimessä tee tästä huonoa! Päinvastoin<3
    ❤️❤️❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Nalle_puh 💙 Hyvä, että nuo asiat eivät haitanneet :)

      Poista
  7. Ookei, mä en oikein tiedä. Siis totta kai tämä oli hyvin kirjoitettu ja samaistuttava... Mutta myös jotenkin mustavalkoinen, ja aihe oli aika käytetty. Ja mulle tulee tästä TODELLA vahvasti mieleen Vuosikirja - en tiedä, onko se hyvä juttu vai ei 😅

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ookei, sun kommentteja on kiva lukea, Fic 😅💙 Kaikesta ei voi pitää niin paljoa, ja ihanaa, että kerrot myös sen, jos teksti ei oikein iske :) Mä ymmärrän hyvin sen, että tää aihe tuntui kuluneelta, koska sellainen se vähän on 😅 Kiitos silti kommentista! 💙

      Poista
  8. Tosi hyvä, vaikka vähän surullinen olikin🥹 osaat kirjoittaaa NIIIn hienoja ja kauniita tarinoita🥰

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Ihanaa, jos kommentoit, mä arvostan sitä tosi paljon 💙